Mere mærkevare ost til europæerne
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 10 januar 2006
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Med efterårets besparelsesprogram på ca. en halv mia. kr. indarbejdet i budgettet er Arla nu godt rustet til opgaverne i virksomhedens strategiplan i 2006, der omfatter Europa, Mellemøsten og en række oversøiske markeder. Målet om uforandret mælkepris på 2,28 kr. gælder fortsat.
Europæiske markeder som Polen, Tyskland og Grækenland bliver omdrejningspunktet for Arla Foods’ strategi om at blive den foretrukne leverandør af specialoste på udvalgte europæiske markeder. For at øge kendskabet til Arlas mærkevarer inden for ost er der i budgettet afsat ca. 100 ekstra mio. kr. til en målrettet markedsføring. Det er første gang, at Arla hæver beløbet til markedsføring så markant.
”Vi skal nå de mål, vi har sat os i strategiplanen om at blive førende udbyder af udvalgte specialoste på udvalgte markeder. Det er glædeligt, at besparelsesprogrammet har gjort det muligt for os både at fastholde en rimelig mælkepris samt at investere i vore mærkevarer og dermed styrke vores muligheder i konkurrencen”, siger adm. direktør Peder Tuborgh.
I Tyskland er det i dag hver tredje ostespisende tysker, der kender Arla, ifølge planerne for en øget indsats på markedet skal kendskabsgraden øges til at hver anden tysker i skal kende Arlas oste.
Også grækerne vil opleve en øget markedsføring af dansk ost og smør i det kommende år, hvor Arla sidste år omsatte for 370 mio. kr.
Polen vil blive centrum for varetagelsen af det østeuropæiske marked. Foreløbig er det besluttet, at Arla Foods’ områdedirektør for regionen får kontor i Warszawa og skal herfra varetage salget i Polen og de omkringliggende lande.
På det mellemøstlige marked besluttede bestyrelsen allerede i oktober i forbindelse med investeringsbudgettet at bevilge en udvidelse af Arlas mejeri i Riyadh for ca. 400 mio. kr. Dertil kommer investeringerne i et joint venture om mælkepulver i Kina, som få effekt fra 2006.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.