Oste til eksamen

Læs tid
1 min
Publiceret
02 oktober 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

I dag lancerer Arla to historisk inspirerede oste. Samtidig begynder "Den store smagsprøve", hvor forbrugerne skal stemme om, hvilken af de to oste, der får lov til at blive på markedet som nyt medlem af Riberhus-serien.

Arlas mejerister har ladet sig inspirere af historiebøgerne og lokale arkiver og har kreeret opskrifter på to oste, der nu skal stå deres prøve hos forbrugerne. "Kandidaterne" er:

- Middelalder-osten, som er inspireret af Tybo-osten, hvis rødder går helt tilbage til før 1550, hvor den svenske kardinal Olaus Magnus fra Rom beskriver den som en af "Nordens glæder". Middelalder-osten har en ren og fin ostesmag samt en blød og cremet konsistens.

- 30'er-osten, der er inspireret af "Made-osten", der oprindeligt blev fremstillet på Madebjerggaard Mejeri på Samsø. Osten var så god, at en amerikansk millionøse kom til Samsø for at smage den, efter at hendes hovmester havde serveret osten for hende i New York. 30'er-osten har en fin, nøddekerneagtig karakter.
"Vi glæder os til mødet mellem moderne smagsløg og oste, der er inspireret af datidens opskrifter og håndværk. Vi vil gerne sætte fokus på Danmarks stolte tradition for at fremstille lokale kvalitets-oste. Med afstemningen giver vi forbrugerne indflydelse på sortimentet," siger Mads Thygesen, der er Brand Manager for ost i Arla Foods.

Afstemningen løber over 5 måneder på www.arla.dk, hvor forbrugerne samtidig deltager i konkurrencen om at vinde en gourmetaften for ti personer. De to oste kan findes på hylderne i Bilka, Føtex, samt alle store købmandskæder i hele perioden, og i Coop-butikker i uge 40 og 43.
Se 'Den store Smagsprøve' film
![](/imagehandler.ashx?f=/Upload/News/Crawled/ArlaFoodsDk/10906_2048_a982e9b9.jpg&w=220&h=129&r=0&o=&k=False&cr=x0y0w0h0&crcwp=&crchp=&rc=0)

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663