Peder Tuborgh: Tholstrup passer perfekt til Arlas internationale strategi

Læs tid
2 min
Publiceret
26 juni 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla har købt det danske mejeriselskab Tholstrup Cheese, som fremstiller fløde- og skimmeloste af høj kvalitet på mejerier i Danmark og Michigan, USA. Dermed styrker Arla sin internationale strategi om markedslederskab inden for specialoste og fokusering på stærke brands. 85 pct. af Tholstrups omsætning på ost kommer fra eksport, og virksomhedens internationale brand Castello kan blive Arlas førende mærke inden for skimmelost.

Peder Tuborgh, hvorfor har Arla købt Tholstrup?
”Fordi muligheden opstod. Tholstrups forretning passer perfekt ind i vores internationale strategi for specialoste. Vi har manglet et bredt, internationalt sortiment, og Tholstrup har både stærke brands og produkter af høj kvalitet. Med opkøbet får vi muligheden for at lave en stærk strategi for specialost med Castello som lokomotiv. Købet sker med et internationalt fokus – ikke et dansk. 85 pct. af Tholstrups omsætning på ost kommer fra eksport, og forretningen passer perfekt til vores internationale strategi. Vi er klar over, at Tholstrup har en omsætning på 100 mio. kr. på det danske marked, og det skal vi nok tage vare på til fordel for den danske forbruger. Men det er ikke den danske markedsandel, vi er gået efter”.

Hvad betyder købet for de mejerier, som producerer fløde- og skimmelost?
”Det kan vi ikke sige endnu. Vi køber Tholstrup på baggrund af de positive muligheder, der ligger i at slå vores forretninger sammen. Selvfølgelig vil der altid være synergieffekter, men det vil først blive bearbejdet, når konkurrencemyndighederne har vurderet købet”.

Tholstrups Castello og Saga er to stærke brands. Hvad sker der med Arlas varemærker Høng, Rosenborg og Kvibille?
”Jeg ved det ikke endnu. Nu skal de ansvarlige folk i Arla ret hurtigt til at kigge på det. Jeg synes selv, at Castello skal blive vores primære brand. Det brand, som tegner fremtiden. Men hermed er det ikke sagt, at der ikke er plads til andre mærker ved siden af på enkelte markeder. Et mærke som Høng har jo en historisk værdi og er et stærkt mærke i Norden, og Kvibille er et stærkt brand også i Sverige, så jeg kan ikke forestille mig, at de ikke bliver ved med at eksistere”.

Bliver konsekvensen ikke, at danske og svenske forbrugere får mindre at vælge imellem?
”Tvært imod. Købet giver os stærke muligheder for at udvikle produkter til det internationale marked, og det vil kaste flere spændende produkter af sig til hjemmemarkederne. Det vil nogen sikkert være skeptiske overfor, men så må vi bare bevise, at vi mener det”.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663