Uændret mælkepris trods svære odds

Læs tid
1 min
Publiceret
10 januar 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods’ bestyrelse godkendte tirsdag budgettet for 2006 med en budgetteret indtjening pr. kg. mælk på 2,28 kr. til andelshaverne, hvilket er uændret i forhold til året før.

Markedsvilkårene ikke mindst i Europa gøres uhyre vanskelige som følge af EU’s landbrugsreform, og det vil påvirke mælkeprisen negativt i 2006. På valutasiden har dollaren rettet sig i løbet af året, mens den svenske krone fortsat ligger lavere end sidste år.
”Ikke mindst på den baggrund er det vigtigt for os at styrke vore mærkevarer, som vil være mere robuste i et marked med faldende priser”, siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.
”Landbrugsreformen tilsiger reelt en mælkepris på 2,20 kr., men vi har over for vores ejere sat os som mål at holde mælkeprisen på 2,28 kr. og dermed et uændret niveau i 2006”, siger han.

Besparelsesprogrammet bidrager væsentligt til næste års budget og omfatter blandt andet skarpere prioriteringer af projekter, lukning af ikke-kerne aktiviteter, bedre indkøbsvilkår hos eksterne leverandører samt ikke mindst effekten af de senere års strukturinvesteringer.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663