Arla Foods etablerer nyt selskab i Rusland

Læs tid
2 min
Publiceret
04 april 2007
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods etablerer nu et joint venture selskab i Rusland sammen med den russiske distributionspartner Artis Distribution. Det nye selskab, Arla Foods Artis Ltd., skal markedsføre ost og smør på et marked, som præges af økonomisk vækst.

Arla Foods Artis Ltd. får sit hovedsæde i Skt. Petersborg, men åbner også et kontor i Moskva.

"Vi har udviklet en ambitiøs forretningsplan og regner med betydelig vækst i Rusland i de kommende år," siger Max Sørensen, der er ansvarlig for Arla Foods' østeuropæiske markeder.
"Vores partner har en stor kompetence mht. salg og distribution af mejeriprodukter - især i Skt. Petersborg-området. Nu satser vi på også at opnå fremgang i Moskva og i andre russiske storbyer, hvor den økonomiske udvikling foregår i et meget højt tempo."

Arla Foods har eksporteret svenske og danske smør- og osteprodukter til Rusland i mange år. Igennem de seneste ti år har selskabet samarbejdet med Artis Distribution i Skt. Petersborg. Det nye fælles joint venture selskab skal markedsføre, sælge og distribuere smør og forskellige ostetyper under Arla Foods' varemærker.

Arla Foods ejer 75 procent af det nye Arla Foods Artis Ltd., mens den nuværende ejer af Artis Distribution, Mikhail Lyasko, ejer de resterende 25 procent. Mikhail Lyasko bliver desuden adm. direktør i Arla Foods Artis Ltd., som får hovedsæde i Skt. Petersborg. Selskabet vil som udgangspunkt beskæftige 130 medarbejdere.

"Dette joint venture selskab giver os helt nye muligheder for at nå ud til de russiske forbrugere," siger Finn S. Hansen, som er ansvarlig for Division Oversø i Arla Foods.
"Tilsammen har Arla Foods og Artis de rette forudsætninger for at vokse og skabe den distribution, som kræves for at lancere større markedsføringskampagner end hidtil. Dermed kan vi for alvor etablere os i Rusland inden for de kategorier af ost og smør, som vi har fokus på," siger Finn S. Hansen.

Aftalen mellem Arla Foods og Artis Distribution skal nu godkendes af de russiske konkurrencemyndigheder.

- - - FAKTA: Ruslands marked for mejeriprodukter - - -

  • 140 millioner forbrugere, hvoraf 100 millioner bor i storby-områderne.
  • Moskva har mere end 10 millioner forbrugere, mens Skt. Petersborg har mere end fem millioner. Derudover har Rusland mindst 10 byer med over en million indbyggere.
  • Der er en stærk tradition for forbrug af mejeriprodukter - frem for alt mht. ost og smør - i Rusland.
  • Markedet for smør overstiger 200.000 tons, hvoraf 50.000 tons er højt forædlede produkter.
  • Markedet for gul ost overstiger 100.000 tons, hvoraf 40.000 tons er højt forædlede produkter.
  • Markedet for specialoste overstiger 30.000 tons.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663