Arla Foods’ formand udtrykker forsigtig optimisme

Læs tid
1 min
Publiceret
01 marts 2007
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods’ årsresultat for 2006 blev på 933 mio. kr. Det er væsentligt bedre end forventet selv efter nedjusteringerne som følge af boykotten i Mellemøsten. Resultatet er væsentligt påvirket af ekstraordinære indtægter.

Repræsentantskabet skal på mødet i marts godkende bestyrelsens forslag til resultatdisponering, som indebærer en samlet Arla indtjening på 226,66 øre pr. kg andelshavermælk.

Konsekvenserne af forbrugerboykotten i Mellemøsten i årets begyndelse vurderes at have påvirket andelshavernes indtjening med 450 mio. kr., men tabet er modsvaret af ekstraordinære indtægter ved frasalg af virksomheder og ejendomme.

”Alt taget i betragtning, og her tænker jeg især på den omfattende og uforudsete forbrugerboykot i Mellemøsten, kan vi erklære os tilfredse med årets resultat,” siger Arla Foods’ bestyrelsesformand Knud Erik Jensen.

Han tilføjer, at EU's landbrugsreform fortsat har negativ indvirkning på resultatet.
”Med hensyn til Mellemøsten, så er vi kommet lidt dårligere ud end vi estimerede i foråret. Alene det, at vi er tilbage i Mellemøsten og forventer at være tilbage på vores tidligere niveau ved slutningen af 2007, giver dog grund for at udtrykke forsigtig optimisme,” siger Knud Erik Jensen.

En række beparelsesprogrammer har medvirket til at reducere omkostningerne væsentligt. Omvendt har den fortsatte reduktion i eksportstøtte fra EU og stigende konkurrence på hjemmemarkeder og i Europa påvirket det samlede resultat negativt.

Den negative udvikling i årets første måneder gav anledning til at Arla Foods 1. april nedsatte acontobetalingen til andelshaverne, som bidrager til nettoresultatet med ca. 155 mio. kr. Dertil kommer ekstraordinære indtægter som blandt andet frasalg af virksomheder, som også har bidraget til resultatet.

Adm. direktør Peder Tuborgh konstaterer, at resultatet af den primære drift afviger betydeligt fra budgettet på grund af Mellemøstboykotten og konkurrencesitiautionen i Europa i øvrigt.
”Det kan vi isoleret set ikke være tilfredse med. Men samlet set er resultatet tilfredsstillende. Det er glædeligt, at selskabet har haft kræfter til at komme tilbage på markedet i Mellemøsten og til at gennemføre strategiplanen som planlagt. Strategien indebærer en fortsat styrkelse af kerneforretningen samt frasalg af ikke-kernevirksomheder. Begge forhold har påvirket resultatet,” siger Peder Tuborgh.

Det er første gang, at Arla Foods aflægger regnskab efter kalenderåret. Nedenfor er som sammenligningstal vist omlægningsperioden samt det seneste hele regnskabsår:

(1/1 - 31/12 2006) (1/10 - 31/12 2005) (1/10 2004 – 30/9 2005) Nettoomsætning45.49111.48746.351 Årets resultat93330755 Aktiver i alt26.61127.05726.382 Egenkapital7.9737.4117.481

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663