Ny mælk til Tyskland og Holland
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 30 november 2007
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
En mælk med længere holdbarhed skal øge Arla Foods' afsætning af mælk til det tyske og hollandske marked.
I denne uge forlod de første distributionsbiler Hobro Mejericenter med en ny mælk til det tyske og hollandske marked. Der er tale om en såkaldt Extended Shelf Life (ESL) mælk, der kortvarigt varmes op til 120 grader. Derved opnås en holdbarhed på op til 21 dage.
Med den nye mælk udvides det potentielle marked for mælk fra Arla Foods, fordi mælken holder sig længere og derfor kan transporteres længere.
"Takket være den øgede holdbarhed kan vi afsætte mælk i hele Tyskland nu. Så vi melder os for alvor på banen som leverandør af hele mejerisortimentet," siger Søren Meng Nordby, der har ansvaret for Arla Foods' afsætning af drikkemælk til det europæiske marked.
Arla Foods har siden 2006 afsat mælk til det nordlige Tyskland. Siden er en mindre mængde til det hollandske marked kommet til. Med lanceringen af ESL-mælk forventes det, at afsætningen af mælk til Tyskland og Holland kan øges til i første omgang omkring 30 mio. liter årligt, hvilket er næsten en fordobling i forhold til 2007. Cirka en tredjedel skal afsættes til Holland. Det er første gang, at Arla Foods leverer drikkemælk til det hollandske marked.
Satsningen er et led i Arla Foods' strategi om at opbygge en position som friskvareleverandør udenfor de fire hjemmemarkeder Sverige, Finland, Danmark og Storbritannien.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.