Økonomisk gulerod til økologerne

Læs tid
1 min
Publiceret
17 december 2007
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Ekstra-betaling i omlægningsperioden skal gøre det mere attraktivt at lægge om til økologi.

Arla Foods har besluttet at indføre samme økonomiske gulerod til kommende danske økologer, som selskabet allerede benytter i Sverige. Dermed vil Arla Foods i Danmark fremover betale fuldt øko-tillæg de sidste 6 måneder i omlægningsperioden (som normalt varer i alt 2 år), altså i den periode, hvor dyrene "lægges om" til økologisk produktion. Hidtil har mælkeproducenten først fået udbetalt øko-tillægget, som i dag er på 62,3 danske øre pr. kg., når omlægningen er helt gennemført.

Beslutningen blev truffet på bestyrelsesmødet i sidste uge, hvor bestyrelsen diskuterede, hvordan man kan skaffe mere økologisk mælk til selskabet. Arla Foods mangler nemlig økologisk mælk i både Danmark og Sverige pga. stadig stigende efterspørgsel blandt forbrugerne.

Bestyrelsen besluttede også at betale en ekstra bonus på 10 øre/kg, både i Sverige og i Danmark i de sidste 6 måneder af en såkaldt turbo-omlægning, altså en omlægning, som på grund af de konkrete omstændigheder på bedriften, kan gøres på kortere tid end sædvanligt.

Arla Foods' bestyrelse har samtidig planer om at åbne for særlige kontrakter mellem Arla Foods og de økologiske andelshavere. De kan opnå et øget tillæg, hvis de binder sig til at levere til Arla i 3-5 år. Der er mange økologer, der har efterspurgt denne mulighed. Denne mulighed med kontrakter er dog afhængig af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Læs mere om Arla Foods' mål for økologienved at klikke her

Klik her for at læse mere om økologi.
Øko-mælk i Arla Foods Arla Foods har ca. 300 økologiske mælkeproducenter i Danmark og ca. 300 i Sverige. Indvejningen af økologisk mælk i 2007 forventes at blive ca. 300 mio. kg. i Danmark og 130 mio. kg. i Sverige. Både i Sverige og Danmark går der normalt to år fra omlægningen er startet, til mælken er økologisk. I løbet af hele omlægningsprocessen benytter Arla Foods mælken som konventionel mælk.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663