Slut med at bruge "F…"-ordet

Læs tid
1 min
Publiceret
11 oktober 2007
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Fra mandag 15.oktober er det slut med at bruge navnebetegnelsen "feta" om fetaost, der er produceret uden for Grækenland.

Fra 15.oktober 2007 har EF-domstolen nemlig besluttet, at "feta" er en beskyttet oprindelsesbetegnelse forbeholdt græske produkter - på samme måde som Danablue er det i Danmark. Kun ost produceret fra får og geder i fetaostens ophavsland, Grækenland, må nu kaldes for fetaost.

18 år gammel strid
Kunder og forbrugere skal sammen med medarbejdere i Arla Foods fremover vænne sig til at bruge varebetegnelsen "hvid ost" eller "white cheese", når de vil omtale feta-relaterede produkter som f.eks. Apetina.

Diskussionen om retten til navnet "feta" bølgede frem og tilbage mellem Grækenland og de andre EU-lande i 18 år, før den endelige kendelse fra EF-domstolen faldt ud til Grækenlands fordel i oktober 2005.

Fetaostproducenter i de andre EU-lande har siden afgørelsen haft en overgangsordning, hvor de fortsat har kunnet benytte ordet "feta" om deres produkter. Men den udløber altså 15. oktober.

Ikke nogen græsk tragedie
"Vi har været opmærksom på det her længe. Men vi har brugt tiden fornuftigt og benyttet lejligheden til at styrke vores brand for hvid ost. I dag står Apetina stærkt i bevidstheden hos de fleste europæiske forbrugere," siger Kim Christensen, international ansvarlig for salget af ost i Arla Foods om Apetina, som er et af Arla Foods mest globale mærker og sælges i omkring 35 lande.

"Det her er på ingen måde en græsk tragedie. Tværtimod åbner det her op for, at vi kan få en større indgangsvinkel til kategorien, sådan så vi også kan beskæftige os med andre typer af hvid ost end bare feta. Og det er jo kun en fordel."

Læs også "Apetina har slået sig fast hos forbrugerne".

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663