10 procent af danske skolebørn til 'Aktiv Rundt i Danmark'

Læs tid
1 min
Publiceret
27 august 2008
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Flere end 75.400 skolebørn har nu meldt sig til kampagnen Aktiv Rundt i Danmark, som løber af stablen fra mandag den 22. september til og med fredag den 10.oktober.

Sund mad og motion får større fokus hos mere end hvert 10. skolebarn, når startskuddet for Aktiv Rundt i Danmark lyder om få dage. 75.400 skoleelever er tilmeldt den landsdækkende kost- og motionskampagne pr. 27. august, og det er - indtil videre - 35.400 flere deltagere end sidste år.

"Det store deltagerantal vidner om, at endnu flere lærere har lyst til at bakke op om kampagnen, og det er vi naturligvis glade for," siger projektleder Anders Flaskager fra University College Syd, som i 2004 indgik et samarbejde med Arla om planlægningen og gennemførelsen af Aktiv Rundt i Danmark, og de to er fortsat hovedkræfterne bag kampagnen.

"UC Syd bidrager med viden om og erfaring med motion, og Arla har fokus på sund kost. Desuden er Arla med til markedsføringsmæssigt at løfte opgaven. Kampagnen bliver eksempelvis omtalt på Arlas mælkekartoner, som når ud til en masse børn og deres forældre," tilføjer han.

Elever helt fra 0. til 10. klasse kan deltage i Aktiv Rundt i Danmark. Selve konkurrencen går ud på, at alle elever skal være aktive i mindst 60 minutter om dagen, som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Eleverne får points for deres aktviteter og bevæger sig ved hjælp af deres points rundt på et Danmarkskort. Der uddeles ekstra points for at spise morgenmad, frokost og frugt, og til sidst findes en vinder på de forskellige klassetrin. Blandt andet kåres Danmarks mest aktive klasse.

Hos Arla, som er hovedsponsor af Aktiv Rundt i Danmark, glæder man sig også over den store interesse, skolerne viser for at deltage.

"Vores mål med Aktiv Rundt i Danmark er at bidrage til, at danske børn får en sundere og mere aktiv livsstil," siger projektleder Anja Søholm fra Arla.

"Overvægt og inaktivtet blandt danske skolebørn er en stigende udfordring, som vi øn-sker at være med til at løfte bl.a. i samarbejde med UC Syd. Og når 10 procent af alle danske skolebørn vælger at deltage i Aktiv Rundt I Danmark, så er vi meget tilfredse," siger hun.

Skoleklasser kan stadig nå at melde sig til Aktiv Rundt i Danmark helt frem til den 5. september på www.aktivrundti.dk, hvor der også er yderligere informationer at hente.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663