Arla nedjusterer resultatet for 2008

Læs tid
1 min
Publiceret
09 december 2008
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Udviklingen i 2. halvår og senest hen imod slutningen af året har i væsentlig grad forringet indtjeningen således, at virksomheden nu må nedjustere sine forventninger til 2008 fra et forventet resultat på ca. DKK 900 mio. til DKK 600-700 mio.

Den finansielle krise rammer på flere væsentlige punkter:

I løbet af efteråret stod det klart, at finanskrisen udviklede sig til en økonomisk krise, som nu slår fuldt igennem i forbrugernes indkøbsmønster og får dem til i højere grad at vælge billigere mejeriprodukter og oven i købet på visse markeder helt at vælge mejeriprodukter fra. Den sidste del rammer især Arlas salg af bulk-produkter.

Udover den finansielle krise rammes indtjeningen også af effekten af valutakursreguleringer i forhold til Arlas to hovedvalutaer: britiske pund og svenske kroner. Dollar har udviklet sig positivt men har ikke samme indvirkning på regnskabet som pund og svenske kroner.

Markedssituationen er skiftet fra en global mangel på mælk i 2007 til et aktuelt overskud af mælk i slutningen af 2008. Det får verdensmarkedspriserne til at falde. Udviklingen forstærkes af den finansielle krise. I EU sælges skummetmælkspulver eksempelvis til rekordlave niveauer.

Med til billedet hører også hensættelser til tab på det kinesiske marked som følge af melaminsagen i størrelsesordenen 65 mio. kr.

Arla Foods har ønsket en fastholdelse af acontoprisen året ud og den mindskede indtjening medfører, at rådighedsbeløbet forventes at falde fra 15,6 DKK øre til 10-12 DKK øre pr. kg. mælk.

”Vi troede fortsat i begyndelsen af efteråret, at vi ville nå budgettet, men de seneste måneder er verdensmarkedspriserne på mælk faldet i en takt som ingen kunne forudse for få måneder siden. Et fald som er blevet forstærket af den aktuelle finanskrise,” siger adm. direktør Peder Tuborgh, Arla Foods

Bestyrelsen vil vurdere situationen, når årsregnskab for 2008 foreligger og foreslå en disponering af årsresultatet for repræsentantskabet i begyndelsen af marts 2009.

For at afbøde virkningerne af nedgangen i indtjeningen har ledelsen fortsat fokus på omkostningsbesparelser i udarbejdelsen af 2009 budgettet.

“Den økonomiske krise udvikler sig voldsomt. Jeg oplever i fastlæggelsen af årsbudgettet for 2009, at vi fanger et øjebliksbillede, som kan blive overhalet af de faktiske forhold i næste øjeblik,” siger Arla Foods' koncernøkonomidirektør Jørn Wendel Andersen.

På sit møde i januar skal bestyrelsen tage stilling til budgettet for 2009 og til en sænkning af Arlanoteringen med effekt i januar.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663