Kærgården lanceres i Polen

Læs tid
2 min
Publiceret
28 april 2008
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Nu får de polske forbrugere også chancen for at smøre deres madder uden vanskeligheder. Det danske blandingsprodukt Kærgården har ramt butikshylderne.

Navnet kan næppe blive mere dansk. Det har dog ikke lagt en dæmper på tyskernes lyst til Kærgården, og nu står et af Danmarks stærkeste varemærker så overfor sin debut på det polske marked. Takket være tilsætningen af vegetabilsk olie har Kærgården en blød og smørbar konsistens direkte fra køleskabet, og det koncept går rent ind hos forbrugerne.

Lanceringen i Polen kommer efter en succesfuld indtræden på det tyske marked, hvor Kærgården siden sin debut i april 2006 har solgt langt over forventning og i år forventes at nå en salgsmængde på 7000 tons. Det giver store forhåbninger for Kærgårdens potentiale i Polen.

"Det her er vores vigtigste lancering nogensinde, og samtidig håber vi på, at dette er startskuddet for flere store satsninger i de kommende år. Kærgården har opnået stor popularitet i de lande, den er blevet lanceret, og derfor har vi høje forventninger til, at det også skal lykkes her i Polen. Vores målsætning er, at Kærgården skal være det førende varemærke i sin kategori, inden der er gået fem år," siger Lothar Laufer, som er chef for Arla Foods i Polen.

Polen har hidtil været et ostemarked for Arla Foods. Når virksomheden nu går ind i kategorien for smør og blandingsprodukter (BSM) bliver konkurrencen hård.

"Der er cirka 200 BSM-aktører i Polen, og der er næsten 50 mærker inden for smørbare produkter. De fleste laver margarine tilsat smør, som også giver en smørbar konsistens. Men Kærgården har en betydeligt højere kvalitet, både når det kommer til smag og indhold. At få det budskab frem til forbrugerne er en af vores største opgaver," siger Renata Mirkowska, marketingchef for Arla Foods i Polen.

De første Kærgården produkter blev sat på de polske butikshylder i uge 16, og i maj er der premiere på en tv-reklame, som skal køre resten af året, dog med indlagte pauser.

Ligesom Kærgårdens succes i Tyskland indirekte banede vejen for lanceringen i Polen, vil mange af Arla Foods' marketingchefer i udlandet følge spændt med i produktets polske præstationer.

"Jeg ved, at flere af mine kolleger rundt omkring i verden også er interesserede i at lancere Kærgården, hvis det går godt i Polen. De har også fået øjnene op for produktets potentiale," siger Lothar Laufer.

Fakta:

  • Kærgården blev lanceret i 1990 i Danmark. I dag er det et af landets stærkeste varemærker overhovedet.
  • Et lignende produkt blev i 1997 lanceret i Storbritannien under varemærket Lurpak Spreadable. I dag er produktionen fire gange så stor som traditionel Lurpak smør med en årlig volumen på over 26.000 ton.
  • Kærgården kom til Tyskland i april 2006. "Salget er gået over al forventning," siger Matthias Brune, marketingchef i Tyskland. Salgsmængderne forventes at blive 7000 tons i år.
  • Allerede i 1969 blev et lignende produkt, Bregott, lanceret i Sverige.
  • Arla Foods har sit polske hovedkontor i Warszawa, og produktion i det nordlige Polen. På mejeriet fremstilles først og fremmest mozzarella til eksport. Hvid ost fra Danmark under varemærket Apetina er et af Arlas førende produkter for på markedet.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663