Pressemeddelelse

Klimamærkning for fremtiden?

Forbrugerne interesserer sig mere og mere for klimaspørgsmål. Arla Foods er i gang med at kortlægge udslippet af drivhusgasser i hele værdikæden, og på længere sigt er klimamærkning ikke utænkeligt.

FNs klimapanel (IPCC) har sagt, at klimaforandringerne med 95 procents sikkerhed er menneskeskabte, og forbrugere verden over bliver mere og mere opmærksomme på, hvordan deres indkøbsvaner påvirker klodens temperatur.

Endnu arbejdes der stadig på et udkast til at lave en sammenlignelig standard, som kan oplyse forbrugerne om produkternes klimapåvirkning. Men Arla Foods er allerede gået i gang med at bruge udkastet til at skabe et systematisk overblik over udledningen af drivhusgasser i hele værdikæden.

"Vi vil løfte vores del af ansvaret. Derfor skal vi kortlægge, nøjagtigt hvordan vores energiforbrug fordeler sig fra jord til bord," siger koncernmiljøchef Jan Dalsgård Johannesen.

Han mener, det er for tidligt at spå om, hvorvidt det ender med et klimamærke på mælkekartonen: 

Arla Foods’ ambition er at minimere CO2 udslippet og konstant forbedre miljøindsatsen i hele produktionskæden for på den måde at bidrage til en økologisk bæredygtig udvikling.

"Vi har nu lagt et godt fundament, men jeg vil gerne understrege, at vi stadig er i opstartsfasen. Næste skridt er fagspecifikke arbejdsgrupper. Det er så op til dem at komme med anbefalinger.

Men en ting er sikkert: Hvis Arla Foods skal anvende klimamærkning, skal andre firmaer bruge det samme mærkningssystem. Ellers er det mere vildledning end vejledning af forbrugerne," slår miljøchefen fast.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager