Marskmælk hædret for kvalitet og ægthed

Læs tid
1 min
Publiceret
04 marts 2008
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arlas økologiske marskmælk er netop blevet kåret som ’Den rene Vare’ i forbin-delse med fagmessen Foodexpo 2008 i Messecenter Herning.

Et ægte produkt, minimalt forarbejdet, minimalt manipuleret og en samlet god kvalitet! Sådan lød kriterierne for kåringen af dette års ’Den Rene Vare’ – en pris, som netop er blevet tildelt Arlas økologiske marskmælk.

Til konkurrencen var udtaget 15 produkter, der blev bedømt af tre førende fagfolk og smagseksperter inden for fødevarebranchen: Chefen for det danske kokkelandshold Per Mandrup, formanden for Kost- og Ernæringsrådet Ghita Parry samt fødevare-eksperten samt medejer af Dansk Catering Center, cand. brom. Orla Zinck.

Smag, kvalitet og rene varer
Foruden ’Den Rene Vare’ kårede dommerne også en vinder i kategorierne ’Smagsoplevelse’ og ’Fedtfattigt’. Her gik hædren til henholdsvis en orangejuice og smoothies – begge fra Valsølille Most.

I alt var 37 fødevarer indstillet til de tre priser, og Arla havde foruden marskmælken to varer med i opløbet, nemlig Mille-mælken og Arla Foods økologiske creme fraiche 18 %.

"Det er en fantastisk god ide at sætte fokus på kvalitet, velsmag og rene varer," sagde dommer Orla Zinck, som også stod for præmieoverrækkelsen.
"Selv om der stadig er meget ’skrammel’ i vores mad i form af tilsætningsstoffer og lign., er udbuddet af kvalitetsfødevarer steget de senere år. Det er vigtigt, at denne øgede fokusering på kvalitet, sundhed og smagsoplevelser ikke kun gælder det, vi spiser og drikker ved festlige lejligheder, men også i det, vi indtager til daglig."

Øget fokus på udvikling
Evald Klausen, chef for Arla Foodservice, tog imod hædren på Arlas vegne.

"En anerkendelse som denne betyder meget både for vores medarbejdere og for virk-somheden som helhed. Samtidig vidner hædersbevisningen om, at Arla som en stor producent ikke kun har fokus på kvantitet, men i høj grad også på kvalitet og på udvik-ling af fødevarer, der både er sunde og rene og giver en stor smagsoplevelse," siger Evald Klausen.

Arlas økologiske marskmælk fremstilles på Arlas mejeri i Christiansfeld og er baseret på mælk fra 11 økologiske gårde i den sydvestjyske marsk. Nogle af gårdene ligger i Margrethe-Kog, der blev inddæmmet, da det nye fremskudte dige blev bygget i begyndelsen af 1980’erne. Da antallet af leveringsdygtige gårde her er begrænset, fås mælken kun som sødmælk.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663