Arla bakker op om nøglehulsmærket

Læs tid
1 min
Publiceret
17 juni 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Nogle af Danmarks mest udbredte dagligvarer, minimælken og skummetmælken, får nu det nye myndighedsmærke, nøglehullet.

Dermed ønsker Arla at vise sin støtte til ordningen, der skal hjælpe forbrugerne med at vælge fødevarer med mindre sukker, mindre fedt, mindre salt og mange fibre.

”Nøglehulsmærket er unikt, fordi det i modsætning til andre mærker hverken kræver et særligt sprog eller en særlig ernæringsviden for at tage valget. Mærket gør det nemmere for forbrugeren at vælge sunde basisfødevarer – og dén udvikling støtter vi,” siger Mette Hofman, afdelingsleder hos Arla Foods.

Flere produkter med nøglehullet
Arla Foods har allerede nu nøglehulsmærket 13 mejeriprodukter, mens yderligere 19 produkter er på vej til at få nøglehulsmærket i forbindelse med emballage- og design-ændringer. Når emballagerne er ændrede, vil nøglehulsmærket være at finde på 43% af Arlas friskvarer, dvs. bl.a mælk og yoghurt. Alene på mælk vil ca. 475.000 nøglehuls-mærkede kartoner blive solgt om dagen.

”Vi vil mærke så mange af vores produkter med nøglehullet som muligt i forhold til mærkningsordningen, og fremadrettet vil vi skæve til mærket, hver gang vi udvikler nye basisprodukter. Vi vil desuden fremover redegøre for vores brug af nøglehulsmærket i vores årlige CSR-rappport,” siger Mette Hofman.

Blandt de produkter, som allerede bærer nøglehulsmærket, er såvel de konventionelle som de økologiske mini-, skummet, og kærnemælksprodukter, Cultura ProBio®, A38® 0,5%, Cheasy A38®, Arla Karoline Køkken® fromage frais 0,3% og Arla Karoline Køkken® kvark.

Hjælp til at finde sunde alternativer
”I Arla støtter vi op om nøglehulsmærket, fordi mærket er baseret på en positiv mærk-ning af ’bedst i kategorien’, og fordi det nemt og hurtigt hjælper forbrugerne med at finde de sunde alternativer, også selv om man normalt ikke læser varedeklarationer,” siger Mette Hofman.

Nøglehulsmærkningen er en frivillig mærkning, som Den danske Fødevarestyrelse og de tilsvarende institutioner i Sverige og Norge fastlægger kriterierne for.

Læs mere på Fødevarestyrelsens officielle hjemmeside for Nøglehulsmærket

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663