Pressemeddelelse

Arla i Sverige slukker for letmælken

De svenske letmælkskartoner skifter look i en uge. Arla støtter Verdensnaturfondens klimainitiativ Earth Hour ved at opfordre forbrugerne til at slukke lyset for at minde verdens ledere om at tage modige beslutninger til gavn for miljøet.

Intet andet medie i Sverige har så stor gennemslagskraft som bagsiderne af Arlas mælkekartoner, også kaldet ”panelerne”. Hver bagside bliver læst af op imod fem millioner forbrugere, og panelernes troværdighed er meget høj. Sidste år startede vi et samarbejde med Verdensnaturfonden WWF omkring initiativer, der skal være med til at skabe et bedre miljø, og ved hjælp af panelerne kan Arla gøre meget for at sprede det budskab. Nu bruger vi dem på en helt ny måde.

I en uge op mod miljøinitiativet Earth Hour d. 28. marts går letmælken i sort når ikke bare panelerne, men hele kartonen med et fuldstændigt nyt udseende, bliver et symbol for den verdensomspændende aktivitet. Ingen, der går langs supermarkedernes kølediske i den uge, kan undgå at blive opmærksom på Earth Hour.

”I samarbejde med vores reklamebureau Milk tager vi nye metoder i brug og lader budskabet fra mælkekartonens bagside lyse over hele emballagen. Vi slukker simpelthen for letmælken! Det er et vovet træk, som vi håber vil aktivere og engagere vores læsere og forbrugere. For vi kan alle gøre en indsats for miljøet og for fremtiden, og der er lige meget brug for os alle sammen.” 

Martina Swedmark, redaktør for panelerne.

Earth Hour er et initiativ fra Verdensnaturfonden WWF, hvor alle mennesker kan engagere sig i en time. Ved at slukke lyset lørdag d.28 marts fra klokken 20.30 – 21.30 viser man sin støtte og sin vilje til at handle for miljøet og naturen. Målet er at skabe opmærksomhed og engagement omkring klimaspørgsmål og at sende en opfordring til verdens ledere om at løse klodens klimaproblemer.

Arla værner om dyrene og naturen
Martina Swedmark tilføjer, at fordi vi i Arla værner om dyrene og naturen, så vil vi selvfølgelig også være med i Earth Hour initiativet og hjælpe WWF med at sprede budskabet vidt og bredt i Sverige. Samtidig er vi lyseslukkere ved både facader og kontorer på vores anlæg for aktivt at støtte Earth Hour.

”Det her er så godt og så sjovt et initiativ, og det kommer til at skabe stor opmærksomhed. Det er dejligt for os at samarbejde med Arla, for der er et ægte klimaengagement i virksomheden. Spørgsmål om miljø og dyrevelfærd bliver taget alvorligt, og det er tydeligt, at Arla virkelig vil det her. Vi vil meget gerne fortsætte med at udforske nye muligheder sammen,” siger Mariann Eriksson, kommunikationsansvarlig hos Verdensnaturfonden.

Så hold udkig efter produkterne i butikshylden – og sluk selv for lyset.

Klik ind på www.wwf.dk og læs mere.

Hvad er Earth Hour?
Initiativet til Earth Hour blev taget i Australien, den 31. marts 2007, hvor mere end to millioner mennesker og 2.000 virksomheder i Sydney slukkede deres belysning i 60 minutter. Målet er at skabe opmærksomhed og engagement omkring klimaforandringerne og at sende et kraftigt signal til verdens beslutningstagere om at tage modige beslutninger for miljøet.
Siden denne ydmyge begyndelse har Earth Hour bredt sig som en steppebrand. Ved Earth Hour 2008 fulgte mere end 50 millioner mennesker i mere end 35 lande verden over opfordringen til at slukke for strømmen i en time. I år venter arrangørerne, at mere end en milliard mennesker vil deltage sammen med utallige storbyer som Los Angeles, Hong Kong og Mexico City. Earth Hour lægger op til klimatopmødet i København i december, hvor verdens lande skal forhandle en klimaaftale på plads.

Det kan du selv gøre ved Earth Hour 2009:

  • Sluk lyset, tænd nogle levende lys og nyd en time med familien eller dig selv.
  • Indbyd dine venner til en ”mørkefest”, find quizspillene frem og byd dem på klimavenlig mad, der belaster miljøet mindst muligt – find opskrifter på
  • Find ud af, om der er store bygninger i din by, der slukker for lyset. Find et godt udkigspunkt og tag ud og se det ske, eller brug timen til at gå en tur i naturen og se på stjernerne.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager