Børn giver gode råd om klima

Læs tid
1 min
Publiceret
13 marts 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Børn og unge vil gerne involvere sig i klimadebatten. Og de har masser af gode ideer til, hvad både børn og voksne kan gøre for at forbedre klimaet.
Det viser de første erfaringer med webbloggen på det nye site klimaspiren.dk, som havde 56.000 besøgende de første fire uger.

"Tag cyklen I stedet for bilen, stå I kortere tid under bruseren og sluk lyset i de rum, som ikke er I brug”.
Sådan lyder et udpluk af de mange gode råd og tips, som børn og unge lige nu deler på Harmonie-sitet www.klimaspiren.dk, og som skal inspirere politikerne til at lave en god klimaaftale under klimatopmødet i København til efteråret.

På klimaspiren.dk kan børn og unge hente en masse viden om klima og økologi. De kan quizze, skrive kommentarer, uploade en klimasang samt komme med gode ideer.
“Køb økologisk mad”, “Lad være med at smide jeres affald rundt omkring I naturen”, og “Stop med at ryge”, lyder nogle af børnenes mange opfordringer til de voksne med
henvisning til, at affald og røg belaster CO2-regnskabet, men at økologi derimod er til gavn for miljøet.

Fremtidens forbrugere

Det er Arlas økologiske mejeri-mærke Harmonie, som står bag klimaspiren - i
samarbejde med Landsforeningens Natur&Ungdom. Sitet er en del af en større kampagne, som sætter fokus på børnenes stemme i debatten om økologi, miljø og klima. Og som støtter op om Natur&Ungdoms klimaprojekt, Generation K.

”Respekt for naturen er et fælles projekt, og derfor er det vigtigt, at næste generation bliver taget alvorligt i debatten. Det er fremtidens miljøbevidste og økologiske forbrugere, vi her hjælper på banen,” siger Jakob Nørgaard, som kategoriansvarlig for mælk i Arla.
”Samtidig ønsker vi at gøre danske forbrugere mere bevidste om, at økologi er en vigtig brik i spillet om et bedre miljø.”

Det er hensigten med alle indlæg fra klimaspiren.dk, at de kommer til politikernes kendskab.

Økologi og klima i Arla

· Den nye Harmonie-kampagne er et led i Arlas klimastrategi, som har til formål at reducere Arlas CO2-udslip med 25 % inden 2020 inden for transport, produktion og emballageområdet.
· Danske forbrugere har også mulighed for at teste miljøvenlige Harmonie-mælkekartoner i de danske butikker i uge 7-12.
· Emballagen til creme fraiche er tidligere blevet udskiftet til gavn for miljøet.

Yderligere henvendelser til Jakob Nørgaard, tlf. 20 60 66 33

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663