Danskerne skal teste mere miljøvenlige mælkekartoner

Læs tid
1 min
Publiceret
06 februar 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Danske forbrugere får nu muligheden for at vælge fremtidens miljøvenlige mælkekarton. To nye mælkekartoner i serien Harmonie vil være på prøve i butikkerne fra uge 7 til uge 12.

Forbrugernes vurdering af den nye karton kommer bl.a. til at afgøre, om Arla Foods fremover vil sælge Harmonie og Ekspres mælk samt fløde og yoghurt i de nye og mere miljøvenlige mælkekartoner. På årsbasis vil det i så fald dreje om ca. 560 mio. kartoner i Danmark og udvalgte produkter i Norden.

Mere miljøvenlig
Et permanent skifte til de nye kartoner vil betyde, at Arla Foods kan reducere sin CO2-udledning med 4.400 tons CO2 om året. Det svarer til den mængde CO2, som en opvaskemaskine udleder ved 12 millioner vaske.

CO2-besparelsen opnås dels ved at minimere mængden af pap, som bruges til fremstillingen af kartonerne. Dels bliver de to kartoner produceret under en lavere miljøbelastning. Det inderste lag pap i den ene karton er eksempelvis ikke bleget. Derfor vil kartonerne se brune ud indeni - sådan som mange forbrugere vil genkende det fra ublegede te- og kaffefiltre.

Hvorfor tester Arla?
"Der er tale om to gode løsninger, men vi har brug for at få forbrugernes tilbagemeldinger på, hvordan mælkekartonerne fungerer både ude på køkkenbordene og i køleskabene", siger marketingdirektør Jesper Friis fra Arla Foods.
"Et er at teste nye emballager i et lukket forum. Noget andet er at sende produkterne på markedet, som var det en lancering. Der kommer vi meget tæt på virkeligheden og får nogle erfaringer, vi kan arbejde videre med", siger Jesper Friis.

Det er emballageproducenten EloPak, som står bag den nye mælkekarton, som vil blive testet på Fyn og i Jylland. Sjællænderne skal afprøve en ny mælkekarton fra TetraPak.
Interesserede forbrugere kan i testperioden give deres mening til kende om de nye kartoner på arla.dk.

Arlas klimastrategi

  • Det er Arlas ambition at reduce CO2-udslippet med 25 % inden for områderne fødevareproduktion, transport og emballage inden 2020.
  • I dag udgør Arlas klimapåvirkning inden for emballager 500.000 tons CO2.
  • Med CO2-besparelsen på de nye mælkekartoner vil 1 % af målet inden for emballager være nået.

Læs mere om emballage og miljø

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663