Forbrugerne vælger den "grønne" mælkekarton

Læs tid
1 min
Publiceret
08 juni 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Danske forbrugere over hele landet har hjulpet Arla med at teste to nye og mere miljøvenlige mælkekartoner. På baggrund af de positive tilbagemeldinger skifter Arla Foods nu til de nye kartoner bla. på Harmonie®.

Mælken i Arlas økologiske mejeriserie Harmonie® er blevet solgt i de nye og mere miljøvenlige emballager siden februar – i første omgang som en test, men nu bliver det til en vedvarende løsning.

“Forbrugerne har taget meget positivt imod de nye mælkekartoner. 83 % siger, at de ikke mærker nogen forskel på den nye karton i forhold til den gamle, men at det er en god ide med et emballage-skifte i forhold til miljøet,” siger brand manager Katrine Nymark fra Arla Foods.

Forbrugernes holdning
Arla har undersøgt forbrugernes holdning til de nye kartoner på arla.dk, hvor interesserede har kunnet klikke sig ind for at give deres mening til kende. 90 % oplyser her, at det er vigtigt eller meget vigtigt for dem, at producenten arbejder på at belaste miljøet mindst muligt. Og at det har betydning for deres valg af fødevarer, om en producent tager sit ansvar seriøst I forhold til klimaforandringer.

“Interessen for at vælge og kommentere på fremtiden mælkekarton viser, at forbrugerne er klar til nye emballageløsninger, som tilgodeser miljøet. Det motiverer os til at fortsætte det arbejde, vi er begyndt på,” siger Katrine Nymark.

Mindre mængder pap
De nye kartoner er fremstillet af mindre mængder pap og under mindre miljøbelastende produktionsprocesser og er derfor mindre CO2-belastende.

I første omgang bliver de nye kartoner taget i brug på mælk, men Arla Foods arbejder også på et fremtidigt skifte til mere miljøvenlige kartoner på bl.a. fløde og yoghurt.

Med skiftet til mere miljøvenlige mælkekartoner alene på Harmonie®-mælk kan Arla Foods reducere sin CO2-udledning med ca. 4.000 tons CO2 om året. Det er ca. 440 mio. kartoner i Norden (310 mio. kartoner i DK), der omfattes af denne konvertering.

Fakta om Arla Foods og klimastrategi:

  • Det er Arlas ambition at reducere CO2-udslippet med 25 % inden for områderne fødevareproduktion, transport og emballage inden 2020. Derfor arbejder vi på at præsentere flere klima-venlige emballager for forbrugerne.
  • I dag udgør Arlas klimapåvirkning inden for emballager 500.000 tons CO2. Med CO2-besparelsen på de nye mælkekartoner vil 1 % af målet inden for emballager være nået.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663