Halvårsresultat: Arla kæmper sig igennem krisen
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 02 september 2009
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla Foods har kunnet håndtere den økonomiske krise i første halvår, men presset på lønsomheden præger virksomheden.
Mejeriindustrien, Arla og dets ejere har aldrig før oplevet en så hård periode. Udviklingen er en direkte konsekvens af det massive prispres, som er taget til over hele verden i løbet af 2009, samtidig med en stor ubalance mellem udbud og efterspørgsel efter mælk. Prisen til mælkeproducenterne, hvis indtjening er under hårdt pres, er fortsat højeste prioritet for Arla.
Resultatet påvirkes positivt af et spareprogram
Halvårsresultatet på DKK 263 mio. (383 mio. svenske kroner) påvirkes positivt af et spareprogram på en mia. kr., der forløber efter planen, lavere renteomkostninger samt bidrag fra stærke mærkevarer. Arla Foods’ omsætning er faldet med godt to mia. kroner – heraf skyldes 1,7 mia. kroner alene faldet i omregningskurs fra henholdsvis svenske kroner og britiske pund til danske kroner for Arla Foods’ omsætning på disse to hovedmarkeder.
Forbrugerne køber færre og billigere produkter
De negative faktorer, der påvirker halvårsresultatet, er et mindre salg, når forbrugerne over hele verden som følge af lavkonjunkturerne køber mindre og billigere produkter, et hårdt pres på mejeriprodukter, hård konkurrence i detailleddet.
”Halvårsresultatet er på linje med vores budget,” siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods.
”Vi er på ret vej, og vi skal fortsætte med at indhente de besparelser, vi besluttede i april. Resultatet viser, at både spareprogrammet og sænkningen af mælkeprisen til andelshaverne desværre har været nødvendig og rigtig. Krisen er mere omfattende og mere langvarig end forventet, og den har bidt sig fast på alle Arlas markeder.”
Besparelser får effekt i andet halvår
Arlas omfattende spareprogram berører alle dele af virksomheden og sikrer, at virksomheden er på ret kurs. Besparelserne vil få størst effekt i andet halvår og prognosen om et årsresultat på 900 mio. kr. ligger fast. Prioriteringer og besparelser tager udgangspunkt i de langsigtede mål i den strategiplan, som Arla lagde fast i 2008.
”Der findes lysglimt,” siger Peder Tuborgh.
”Styrkes disse vil det lette presset, men usikkerheden er fortsat stor og lige nu kan jeg ikke give nogen garantier for fremtiden. Alle medarbejdere er indforståede med situationens alvor og viser hver dag en stor vilje og evne til at finde nye løsninger.”
Andre nøgletal og årsrapporter
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.