Ny valutamodel på plads
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 23 marts 2009
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla Foods’ nye valutamodel skal sikre en fælles mælkepris og give stabilitet både for virksomheden og andelshaverne.
Fælles mælkepris var fast holdepunkt for Arla Foods’ bestyrelse under et langt møde i København, hvor den skulle fastlægge en kursmodel for mælkeprisen. Det var ligeså klart for bestyrelsen, at der er behov for en model til at håndtere kursforskellen - dels for at sikre en hurtigere tilpasning til den reelle kurs og dels for at skabe stabilitet for virksomheden under en presset global økonomi.
Fra 1. april 2009 ændres valutamodellen, således at intervallet for valutakorrigeringen (båndet) udvides fra nuværende 2,25 pct. til +/- 3,0 pct. Afregningskursen baseres fortsat på et gennemsnit af den faktiske kurs inden for de sidste to år. En ny afregningskurs beregnes hvert kvartal.
Den hurtige tilpasning betyder, at når den nye model indføres den 1. april så ændres afregningskursen fra 77,3 til 74,1 frem til 30. juni. Det bygger på den forventede gennemsnitlige afregningskurs for resten af 2009 som er 74,1 hvilket er i bunden af båndet.
Bestyrelsen har samtidig besluttet, at en valutakorrektion herefter kun kan ske inden for båndet.
Bestyrelsesformand Ove Møberg lægger ikke skjul på, at det var en svær opgave at finde en løsning, som bestyrelsen kunne bakke op om.
”Vi vidste, at løsningen skulle findes i et kompromis. Det har krævet fælles mod og fælles ansvar. Vi har diskuteret sagen på repræsentantskabsmødet og ude på kredsmøderne og det har bidraget til at løsne den fastlåste situation,” siger han.
”Vi har været på en meget hård rejse i bestyrelsen. Jeg ved, at alle ikke bliver tilfredse, men dette er den bedst mulige løsning. Nu har vi en model som reagerer hurtigere end tidligere og samtidig beholder vi en støddæmper under store kursudsving,” siger næstformand Åke Hantoft.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.