Produktionen sikres på Hirtshals Mejeri

Læs tid
2 min
Publiceret
22 januar 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Planen, der skal sikre Hirtshals Mejeris fremtid, er klar. Mejeriet skal producere lige så store mængder, som hidtil, men fordelt på færre, udvalgte produkter, som skal gøres mere synlige i hele Danmark. En række stillinger bliver nedlagt, da visse funktioner – herunder distribution, salg og ekspedition – lægges sammen med det øvrige Arla.

Ved årsskiftet gik Hirtshals Andelsmejeri sammen med Arla Foods, og siden da har de to virksomheder arbejdet sammen på en langsigtet plan, der skal sikre, at mejeriet i Nordjylland kan fortsætte som en integreret del af Arla. Den færdige plan blev i dag præsenteret for medarbejderne på Hirtshals Mejeri.

Pr. 1. marts 2009 vil der på mejeriet blive fokuseret mere på Hirtshals’ kerneprodukter baseret på lokal mælk fra Vendsyssel – som f.eks. drikkemælk, fløde, creme fraiche, græsk yoghurt m.m. Produktionen af smør flyttes til Holstebro Mejeri, mens der lukkes for produktionen af mejeriets egen frugtyoghurt samt kærnemælk og koldskål. Samtidig flytter Arla al sin produktion af jersey-mælkeprodukter fra Christiansfeld Mejeri til mejeriet i Hirtshals. Det stærke Hirtshals-mærke med fyrtårnet skal danne basis for den fremtidige produktion på mejeriet.

Samlet set betyder det, at mejeriet kommer til at bearbejde nogenlunde samme mængder mælk i 2009, som mejeriet gjorde sidste år (omkring 30 mio. kg.).

Af de 76 medarbejdere, der p.t. arbejder på Hirtshals Mejeri, opsiges i alt 44, mens seks medarbejdere tilbydes tilsvarende stillinger i Arla Foods. Dermed fortsætter Hirtshals Mejeri med 26 medarbejdere. De nedlagte stillinger skyldes, at:

  • Hirtshals Mejeris egen terminal for distribution af færdige produkter til butikkerne fremover vil blive varetaget af Arlas allerede eksisterende landsdækkende distributionsnet.
  • Produktionen på mejeriet forenkles med et skarpere fokus på mejeriets kerneprodukter.
  • Mejeriets sammenlægning med Arla har skabt en række dobbeltfunktioner i afdelingerne for administration og ekspedition.

”Vi har ønsket at sikre mejeriet og dets produktion. Det vigtigste har været at finde en løsning, som gør, at mejeriet kan fortsætte i en tid, som er svær for hele mejeribranchen – og være en sund forretning mange år frem. Derfor har det været nødvendigt at lave de her ændringer. Disse tilpasninger er naturligvis ubehagelige for de medarbejdere, der bliver berørt. Men de er nødvendige for at sikre produktionen i Hirtshals, og vi vil gøre, hvad vi kan for at finde nye muligheder for de berørte medarbejdere. Vi gør det her, fordi vi tror på mejeriets kerneprodukter, og vi vil gøre dem mere tilgængelige for forbrugere i hele landet,” siger Arla Foods’ direktør for det danske marked, Lars Aagaard.

Et forhandlingsudvalg med repræsentanter fra alle de berørte parter mødes første gang mandag den 26. januar, hvor man går i gang med at finde den bedst mulige løsning for de medarbejdere, der mister deres job.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663