Arla-noteringen stiger med 7,5 øre fra 3. maj 2010

Læs tid
1 min
Publiceret
13 april 2010
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Optur for den amerikanske dollar og det britiske pund samt udsigt til et forbedret marked for mælkepulver gør, at Arla Foods hæver afregningen til andelshaverne.

Arlas bestyrelse besluttede tirsdag at hæve Arla-noteringen med 7,5 danske øre fra 3. maj. Arla-noteringen bliver dermed 216,8 øre/kg for konventionel mælk og 274,7 øre/kg for økologisk mælk.

”Arla’s indtjening for resten af året på især det globale marked for mælkepulver udvikler sig bedre end budgetteret. Hele branchen glæder sig over, at priserne på industrimarkedet er på vej op. Det påvirker også Arla Foods positivt. Stigningerne på det globale marked for mælkepulver er lige nu en motor for hele mælkemarkedet, og pulverdelen af vores virksomhed bidrager til, at vi kan løfte prisen til vores ejere,” siger adm. direktør Peder Tuborgh.

Den sydlige halvkugle går nu ind i vintersæsonen og dermed ventes produktionen af rå mælk at falde, samtidig med at lagrene i den del af verden samt i USA vurderes at være begrænsede.

Dollar og pund igen på vej op
Det er dog først og fremmest styrkelsen af især den amerikanske dollar, men også det britiske pund, der lige nu har positiv effekt på Arla’s indtjening, forklarer Peder Tuborgh.

Resten af 2010 tegner i øjeblikket bedre end ved budgetlægningen i december 2009, og Peder Tuborgh håber, at dagens prisstigning blot er den første af en række mindre prisstigninger i 2010 efterhånden som markedet løfter sig.

”Vi har det seneste halvandet år set styrtdyk i markedet, og priserne har skrabet bunden. Det helt afgørende for at situationen for alvor vender er, at forbrugerne vender tilbage til deres forbrugsmønster før krisen – så detailmarkedet også retter sig op igen,” understreger han.

Detailmarkederne er i modsætning til industrimarkedet stadig fastlåst på et lavt niveau, og kæderne er i hård indbyrdes konkurrence om markedsandele. Det har udløst stigende fokus på prisen og dermed skabt fremgang for discount og private label-produkter.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663