Pressemeddelelse

1. halvår 2011 bød på vækst

Nøgleordet for Arla i første halvår 2011 er vækst. Omsætningen steg med 12 procent blandt andet på grund af fusionen med Hansa-Milch og prisstigninger i markedet. Samtidig leverede Arla en stor stigning i mælkeprisen til ejerne i Sverige, Danmark og Tyskland.

Arla udbetalte i første halvdel af 2011 1,2 mia. kroner mere til sine ejere som betaling for deres mælk end i 1. halvår 2010. Det er en stigning i mælkeprisen (Arlaindtjeningen) på 14 procent.

Væksten i omsætningen skyldes dels Arlas kernemarkeder – primært Tyskland, hvor Arla i år , dels de internationale vækstmarkeder, som også markerer sig meget positivt i halvåret.

Omsætningen var i første halvår 2011 på 27 mia. kroner mod 24 mia. kroner i første halvår 2010. I er målet at nå en helårlig omsætning på 75 mia. kroner i 2015. Målet skal nås gennem opkøb, fusioner og organisk vækst.

Fremgang i Mellemøsten
Peder Tuborgh, CEO”Vi præsenterer et halvårsresultat med en omsætningsstigning og en overordnet organisk vækst for koncernen på cirka 7 procent. Mens forbrugerne på vores europæiske markeder stadig er tilbageholdende på grund af den fornyede økonomiske krise, oplever vi en stærk vækst på vores internationale markeder, specielt i Mellemøsten og Nordafrika, hvor omsætningen steg med 18 procent,” siger adm. direktør i Arla Foods Peder Tuborgh.

I Mellemøsten og Nordafrika udvikler salget af forbrugerpakket mælkepulver sig flot, som et resultat af, at Arla de seneste år har fokuseret på at udvikle et sortiment af produkter, som har god ernæringsværdi til en pris, der er overkommelig for forbrugerne i området. Også salget af fløde-smelteost er i meget stærk fremgang. Disse produkter sælges til forbrugerne under  varemærket Puck®, som er stærkt i Mellemøsten.

Også vækstmarkeder som Rusland og USA er kommet godt gennem første halvår 2011 med flotte vækstrater.

Mælkeprisen steg
Arla har i perioden en væsentligt forbedret Arlaindtjening primært på grund af stigende verdensmarkedspriser, hvilket har gjort det muligt at hæve mælkeprisen til ejerne ganske betydeligt. Det kan aflæses i Arlaindtjeningen, som i 1. halvår 2011 er 2,71 kr/kg mælk mod 2,37 kr/kg mælk i 1. halvår 2010 og 2,52 for helåret 2010.

Frederik Lotz, CFO”Vi leverer med andre ord en betydelig vækst til vores ejere,” fastslår koncernøkonomidirektør Frederik Lotz.

Arla valgte at fastholde den høje udbetaling i maj og juni, men belaster dermed periodens resultat. Resultatet er derfor lavere end samme periode sidste år. Det skyldes, at pengene er betalt ud til ejerne.

For helåret forventer Arla at levere et overskud på 2,5 procent af omsætningen, svarende til cirka 1,3 mia. kr.

“Vi regner med et markant løft i koncernens omsætning. Forventningerne er dog behæftet med væsentlig usikkerhed grundet den betydelige makro-økonomiske uro globalt samt den seneste tendens til faldende mælkepriser internationalt.”

Et vigtigt skridt på kernemarkedet Tyskland
Arla Foods fik i 1. halvår et væsentligt gennembrud på det tyske marked med adgang til 80 mio. forbrugere.

Det skete med fusionen med andelsselskabet Hansa-Milch med cirka 650 medlemmer. Dermed er Arlas ejerkreds udvidet til også at omfatte mælkeproducenter i Tyskland. På grundlag af deres mælk producerer mejeriet i Upahl, Nordtyskland, hovedsagligt mælk, fløde og yoghurt. Disse friskmælksprodukter er et vigtigt supplement til Arlas hidtidige forretning i Tyskland, som primært har bestået af salg af ost (blandt andet Arla Buko®) og smør-og blandingsprodukter (primært Arla Kærgaarden®) produceret i Danmark.

Fusionen med Hansa-Milch er første led i at udvikle forretningen på det tyske marked ganske markant, og et nyt skridt blev taget i juli, da Arla gav købstilbud på det sydtyske mejeri Allgäuland Käsereien med omkring 1.800 mælkeproducenter tilknyttet.

Det nordiske marked for mejeriprodukter er under generelt pres
Arlas afsætning af friskvarer og ost i Norden var i halvåret fortsat præget af, at den økonomiske krise endnu ikke har sluppet taget i forbrugerne. I Finland er der stadig hård priskrig på mejerimarkedet, og i Sverige er detailmarkedet for mejeriprodukter generelt under pres. Det påvirker også Arla, hvor især salget af gul ost er under pres.

Til gengæld stiger salget af Arlas laktosefri produkter, især til de svenske forbrugere.
I Norge har Arla haft en succesfuld lancering af Starbucks® iskaffe og Rynkeby® juice. Begge dele produceres af Arlakoncernen.

Tre stærke varemærker
De har topprioritet i Arlas strategi, hvor fokus er på at øge kendskabet og salget endnu mere, så varemærkerne er med til at skabe væksten i Arla. Derfor blev Castello® relanceret i første halvår 2011 gennem en internationalt orienteret kampagne, gennem nyt design og ved at introducere nye oste under varemærket House of Castello®. Mærket voksede samlet set med 15 procent, Arla® voksede med 14 procent, og Lurpak® øgede omsætningen med 21 procent i første halvår.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager