Arla-hytteost har succes i Storbritannien
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 14 januar 2011
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
På fem måneder har Arla arbejdet sig ind på 50 procent af hytteost-kategorien i Storbritannien og en årlig afsætning på 7000 tons.
I august 2010 begyndte Arla at producere hytteost til det britiske marked på mejeriet i Stourton ved Leeds. Her blot fem måneder senere er Arla blevet den førende producent af hytteost til britiske forbrugere.
”Vi startede op i august med målet om at forny hytteost-markedet og prøve at give de britiske forbrugere noget nyt. Vi mente simpelthen, at vi kunne tilbyde nogle andre og mere spændende smagsvarianter end dem, der var på markedet i forvejen. Det er vi lykkedes med, og det trækker også helt nye forbrugere til,” siger koncerndirektør i Arla Foods UK, Peter Lauritzen.
Ny smag skal vinde nye forbrugere
I dag sælger Arla hvad der årligt vil svare til 7000 tons hytteost gennem Storbritanniens to største detailhandelskæder, Tesco og Asda. Dermed er halvdelen af de hytteoste, der købes i Storbritannien, produceret af Arla.
”Vores mål er at nå op på 10.000 tons årligt i 2012,” siger Peter Lauritzen.
Arla’s succes med hytteost på det britiske marked skyldes især, at man har ramt rigtigt med en række helt nye smagsvarianter. Udover 300 grams bægre med hhv. naturlig løg- og purløgssmag samt ananassmag har Arla lanceret nye varianter i mindre 150 grams bægre med hhv. rød peber pesto samt ananas- og passionsfrugt, som er blevet udviklet specielt for at tiltrække nye forbrugere til kategorien.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.