Pulsen skal op hos danske skolebørn
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 23 september 2011
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Flere danske skolebørn er inaktive og lever ikke sundt nok. Det er en udfordring, som skolerne ikke kan løfte alene. Derfor er Arla igen gået sammen med University College Syddanmark om at arrangere Danmarks største skolesundhedskampagne ”Aktiv Rundt i Danmark”, som fra i dag giver 140.000 børn mere motion, sund kost – og nattesøvn.
140.000 børn på over 1280 skoler – over halvdelen af skolerne i Danmark – tager i dag hul på et tre ugers forløb, der skal gøre børnene mere fokuserede på sundhed og aktivitet i hverdagen.
I Danmarks største og mest omfattende skole-sundhedskampagne tjener børnene point til deres klasse ved at spise morgenmad, frokost og frugt og grønt i løbet af dagen, ved at være aktive på vej til og fra skole og i skoletiden, og ved at dyrke sport og være aktive i fritiden.
Børnene tjener tilmed point for at gå tidligt i seng og få en god nats søvn på de anbefalede ni timer.
Involverer de mindst aktive
Det kan måske lyde som enhver forælders drømmekampagne, men ifølge flere eksperter rammer fordelene langt bredere.
“Vi ser en polarisering i børns sundhed. Aldrig har så mange børn været i rigtig god form og aldrig har så mange været i kritisk dårlig form. Derfor er det vigtigt, at skolen er med til sikre at alle børn er fysisk aktive. Det er vigtigt, at børn er fysisk aktive skolen, for aktive børn vil gå ind voksenlivet med en god kondition og en god fysisk sundhed,” siger professor dr.med. Bente Klarlund fra Rigshospitalet.
Skolealderen er det ideelle tidspunkt at sætte ind overfor inaktivitet og usunde vaner.
”De vaner du danner som barn, tager du med ind i voksenlivet, og jo senere i livet du prøver at ændre dem, jo sværere bliver det. Derfor er det ekstremt vigtigt at få familier til at fokusere på de små vaner og rutiner i hverdagen, som kan være med til at lægge fundamentet til et aktivt og sundt liv,” siger Børge Koch, der er leder for udvikling og forskning ved Videncenter for Sundhedsfremme ved University College Syddanmark.
Et hit på skolerne
Det er sjette år i træk, at Arla og University College Syddanmark arrangerer Aktiv Rundt i Danmark, som siden opstarten er vokset stærkt i popularitet på de danske skoler. I 2005 deltog godt 10.000 børn, og i år er det tal vokset til 140.000 børn fra folkeskoler, friskoler, efterskoler, m.fl.
”Det er vigtigt, at store fødevarevirksomheder som vores ikke kun koncentrerer sig om at lave sunde fødevarer, men også tager en del af ansvaret for at minde børnefamilier om, at det ikke er nok at spise sundt, men at det også er afgørende at være aktiv i dagligdagen,” siger Peter Giørtz-Carlsen, der er direktør for Arlas danske marked.
Kampagnen kører i tre uger og afsluttes med skolernes motionsdag.
Aktiv Rundt i Danmark er arrangeret af Arla Foods og UC Syddanmark med sponsorer og samarbejdspartnere: Indenrigs- og sundhedsministeriet, KMD, Tress og Fødevarestyrelsen.
Læs mere på www.aktivrundti.dk
FAKTA:
Antal skolebørn: 140.000
Antal skoleklasser: 6.689
Antal skoler: 1.286 (over halvdelen af skolerne i Danmark)
De får points for:
Morgenmad
Aktiv til og fra skole
Aktiv i idræt
Aktiv i andre fag
Aktiv i udefrikvarter
Frokost
Frugt og grønt
Sport i fritiden
Aktiv i fritiden
Søvn - 9 timer
Hver dag krydser børnene af, om de har lavet nogle af disse ting. Klasselæren hjælper med at regne klassens gennemsnit ud. Krydser er samtidig lig med felter på et Aktiv Rundt i Danmark spillekortet, som klassen så må rykke fremad på. Spillekortet forestiller et Danmarkskort og er ophængt i klassen.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.