Ny aftale baner vej for oste-produktion i Rusland

Læs tid
3 min
Publiceret
16 januar 2012
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla tager nu næste strategiske skridt på det russiske marked ved at nå til enighed med Ruslands tredjestørste mejeriselskab Molvest Group om vilkårene for fælles produktion af gul-ost til russiske forbrugere. Aftalen er et led i Arlas ambitioner om at blive blandt de førende mejeriselskaber i Rusland inden for kategorien gul-ost.

Efter flere års voksende eksport til det russiske marked vil Arla nu for første gang etablere lokal produktion i Rusland. Det sker i byen Kalacheevsky i det sydvestlige Rusland, hvor Arlas russiske selskab – Arla Foods Artis – sammen med mejeriselskabet Molvest Group vil ombygge et af Molvests eksisterende mejerier til et gul-ost mejeri. De to parter er netop blevet enige om rammerne for fælles produktion på mejeriet.

Molvest får ansvaret for at indhente mælken fra russiske gårde i området, hvorefter de indvejer og bearbejder mælken på mejeriet. Herefter køber Arla mælken og får med sin erfaring og kompetencer fra skandinavisk mejeridrift ansvaret for selve produktionen af gul-ost på mejeriet. De færdige produkter distribueres og sælges af Arla.

For Arlas vedkommende er der tale om en investering på 25 millioner danske kroner til ombygningen af det eksisterende mejeri.

Udsigt til fordobling af omsætning
Arla og Molvest forventer, at den fælles produktion kan påbegyndes tidligt i 2013. Målet er en årlig produktion på ca. 6000 tons i 2014 og derefter en produktionsvækst på 10 procent om året.

”Rusland er et af vores strategiske vækstmarkeder, og denne aftale er vigtig, fordi den nu giver os mulighed for at kombinere eksportforretning til Rusland med lokal produktion. Det bliver næppe vores sidste ekspansion i Rusland, men denne aftale alene forventes at fordoble vores omsætning på det russiske marked inden udgangen af 2015,” siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

Vil gavne eksporten
Arlas forretning i Rusland voksede i 2011 med ca. 30 procent til en omsætning på ca. 500 millioner kroner – en vækst, der blev drevet af eksport fra Skandinavien af Lurpak smør, Castello specialoste og flødeoste under varemærket Arla Natura. Den eksport forventes at blive øget yderligere som indirekte effekt af, at Arla får produktion i Rusland.

”Med etablering af lokal produktion i landet kan vi tilbyde et bredere sortiment og byde ind på større volumener. Det styrker vores position over for den russiske detailhandel, og det vil øge vores eksport fra Skandinavien til Rusland. Den effekt kender vi fra vores andre markeder i f.eks. USA, Tyskland og Canada,” siger Senior Vice President Hans Christensen, der har ansvaret for Arlas forretning i Rusland, Polen og Nordamerika.

”Rusland er et attraktivt marked for os, fordi der findes mange forbrugere, der er villige til at betale for god kvalitet. Vi har en ambition om at blive et af de ledende mejeriselskaber inden for gul-ost kategorien i Rusland. Med os har vi skandinavisk ekspertise og kompetencer til at fremstille oste af høj kvalitet, og det giver os rige muligheder for at kunne opbygge en langsigtet position på det hurtigt voksende russiske marked,” siger Hans Christensen.

Aftalen forudsætter godkendelse fra de russiske konkurrencemyndigheder.

Fakta

Molvest Group:

  • Privatejet russisk mejeriselskab med hovedkontor i byen Voronezh.
  • Årlig omsætning på ca. 250 millioner USD.
  • Har i dag ni mejerier, hvoraf et ligger i Ukraine.
  • Producerer konsummælk, smør, drikkeyoghurt og ost.
  • Regnes for at være Ruslands tredjestørste mejeriselskab inden for traditionelle mejeriprodukter.

Arla i Rusland:

  • I Arlas koncernstrategi 2015 er Rusland anset som et vækstmarked – sammen med USA, Kina, Mellemøsten & Nordafrika, og Polen.
  • Årlig omsætning på ca. 500 millioner DKK.
  • I 2007 købte Arla Foods 75% af Artis Distribution og cementerede dermed sin forretning i Rusland under navnet Arla Foods Artis. Forretningen er fokuseret på salg af ost og smør fra Danmark og Sverige.
  • Arlas strategi i Rusland er at opbygge stærke markedspositioner med højkvalitets-varemærker inden for smør og ost kategorierne, at satse på de største metropoler med min. 500.000 indbyggere, samt at opsøge muligheder for lokal produktion gennem partnerskaber eller opkøb.
  • Blandt de produkter Arla sælger i Rusland er Lurpak smør, Castello specialoste og flødeoste under varemærket Arla Natura.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663