Ny Arla Fond giver madglæde og gode madvaner til en ny generation

Læs tid
3 min
Ny Arla Fond giver madglæde og gode madvaner til en ny generation
Publiceret
21 november 2012
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla vil inspirere børn og unge til gode daglige madvaner og vise dem vejen til en mere bevidst madkultur og en sund livsstil. Det er udgangspunktet for det nye initiativ Arla Fonden, der skal styrke madhåndværket i den unge generation. Kernen i Arla Fondens arbejde er mad-camps, hvor 4.-7. klasser fra hele landet får mulighed for at komme helt tæt på råvarerne og prøve kræfter i køkkenet med at lave sund og velsmagende mad.

Arla opretter nu en ny fond – Arla Fonden – der skal ruste børn og unge med madviden og madglæde og imødegå den tendens, at mange unge i dag ikke har lært det madhåndværk, som deres forældre eller bedsteforældre kunne. Initiativet har fået navnet Arla Fonden og er tilrettelagt som et nyt, langsigtet tiltag fra Arla.

En stærk og aktiv rolle i samfundet
Målet med Arla Fonden er at udvikle børns madkompetencer i alderen 10 til 14 år og inspirere dem til en sundere og aktiv livsstil i naturen. Det fortæller administrerende direktør for Arla Danmark Peter Giørtz-Carlsen, der er formand for den nyetablerede fonds bestyrelse.

”Som Danmarks største fødevarevirksomhed fylder både viden om fødevarer og glæden ved gode råvarer meget, og vi mener derfor, at vi har et særligt ansvar og forpligtelse til at bidrage til dansk madkultur og madhåndværket i de danske køkkener – tiden er inde til at give madglæden og madhåndværket videre til den næste generation,” siger Peter Giørtz-Carlsen.

”De fleste børn og unge er motiverede for at lære at lave ordentlig mad og få en bedre forståelse for gode og rene råvarer, og hvor maden kommer fra. Men det er langt fra pensum for alle børn i dag. Det vil vi gerne være med til at lave om på med Arla Fonden. Vi vil give børnene smag for et sundt og aktivt liv og vise dem, at madlavning ikke bare er sure pligter i køkkenet. Madlavning er derimod noget, vi samles om, og en kilde til glæde og oplevelser i hverdagen,” tilføjer han.

Hovedaktiviteten i Arla Fonden bliver mad-camps. Her vil Arla invitere skoleklasser fra 4.-7. klassetrin på ophold, hvor børnene gennem en uge får mulighed for at lære om sundhed, madlavning og være aktive i naturen.

Stærke partnerskaber bag fonden
En hjørnesten i Arla Fondens arbejde bliver stærke partnerskaber, hvor Arla Fonden foreløbig har indgået et samarbejde med Fødevareministeriets initiativ Madkulturen. Samtidig har fonden allieret sig med en række fagkompetencer på området børn, unge og ernæring, og fondens bestyrelse tæller en række eksperter inden for disse områder, herunder ph.d. i folkesundhedsvidenskab Ida Husby, der har forsket i børns mad og måltider.

”De madvaner og den livsstil, vi får indlært i barndommen, er typisk det, vi fører videre med os gennem livet, og nogle børn vokser i dag op uden at lære basale kundskaber i et køkken. Ved at introducere børnene til sund mad og madkultur fra en tidlig alder er det vores håb, at vi kan skabe en generation af bevidste og kritiske forbrugere, der kan være ambassadører for en sund livsstil og et godt madhåndværk,” siger hun.

Arla Fonden er oprettet per 16/11 2012, og den første mad-camp slår ifølge planen dørene op i efteråret 2013.

Fakta om Arla Fonden
Arla Fonden er et nystiftet initiativ fra Arla Foods. Arla Fondens mission er at overlevere den almene dannelse omkring fødevarer og natur til den næste generation. Fondens formål er at bidrage til, at børn og unge får mere viden om madkultur og maddannelse, som kan føre til en sundere og bedre livsstil. I forbindelse med fonden har Arla etableret et samarbejde med Fødevareministeriets initiativ Madkulturen og forventer at indgå yderligere partnerskaber. Direktør og daglig leder for fonden er Sanne Vinther, direktør i Arla Foods.

I bestyrelsen for den nye fond sidder:

  • Peter Giørtz-Carlsen, administrerende direktør for Arla Danmark (formand for Arla Fonden)
  • Ida Husby, ph.d. i folkesundhedsvidenskab med speciale i børn og unges madvaner, er uddannelseschef på en videregående uddannelse på fødevareområdet
  • Alfred Josefsen, tidligere adm. direktør for Irma, nu foredragsholder i bl.a. ledelse
  • Nicolai Moltke-Leth, sociolog, direktør i True North, arbejder med børn og unges sociale kompetencer
  • Jakob Bernhard Knudsen, marketingdirektør i Arla Danmark
  • Hanne Søndergaard, global marketingdirektør, Arla Foods
  • Maja Møller, senior CSR & Stakeholder manager i Arla Danmark

For mere information, kontakt:
Sanne Vinther, direktør for Arla Fonden
Tlf. +45 89 38 10 21
Mail: slv@arlafoods.com

Læs mere her: www.arla.dk/bedremadvaner

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663