Ny brun mælkekarton beskytter mælken
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 07 september 2012
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
I den kommende tid vil forbrugere over hele landet kunne opleve, at den vante mælkekarton har fået en brun inderside. Det skyldes, at Arla har valgt at skifte til en ny kartontype, der beskytter mælken bedre mod lyspåvirkning
Hvis forbrugerne i den kommende tid kigger dybt i mælkekartonen, vil de opdage, at kartonen ikke ser ud, som den plejer. Fra i årevis at have haft en hvid inderside er mælkekartoner landet over nu blevet brune indvendig. Det skyldes, at Arla har valgt at skifte til en ny kartontype, der ikke bleget på indersiden, en såkaldt duplex-karton.
Den nye karton udmærker sig ved at have en bedre lysbarriere end den gamle. Det betyder, at mælken i mindre grad bliver påvirket af lys, når den er ude af køleskabet. Hvor den hidtidige karton slap mellem 5 og 6 procent lys ind til mælken, blokerer den nye kartons brune inderside næsten totalt for den type lysbølger, der påvirker mælkens smag og kvalitet. Bliver mælk udsat for lys, også gennem kartonen, sker der en kemisk reaktion, som dels kan svække vitaminstyrken og proteinindholdet og dels kan ændre smagen.
"Den nye karton giver mælken mere optimale forhold, og samtidig forventer vi, at forbrugerne vil opleve, at mælken bevarer sin friske smag – også selvom den har været udsat for lidt lys i kartonen, siger Jakob Knudsen," der er marketingdirektør i Arla Danmark.
Direkte lys påvirker smagen
At netop smagen bliver påvirket af lys, viser en undersøgelse fra 2007 lavet af det amerikanske Cornell University’s Food Science-afdeling, hvor man arbejder med mælkekvalitet. Her blev et panel bestående af 10 trænede smagstestere og 94 forbrugere bedt om at vurdere smagen på mælk, der havde været udsat for direkte lys i op til tre en halv time. De trænede smagstestere registrerede smagsforskelle allerede efter 15 minutter, mens de første forbrugere registrerede smagsforskel efter 54 minutter. Samtlige paneldeltagere oplevede en smagsforskel inden for to timer.
"Der er selvfølgelig forskel på, om mælken er udsat for direkte sollys eller lysgennemstrømning i en karton, men fra Arlas side vil vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at kvaliteten af vores produkter er så høj som overhovedet muligt, og her spiller vores emballagevalg også ind," siger Jakob Knudsen.
De brune indersider er allerede i dagligvarebutikkerne øst for Storebælt, hvor Slagelse Mejeri i 2010 skiftede over til den nye kartontype på produkterne Lærkevang og Harmonie. I de kommende uger følger dagligvarebutikker vest for Storebælt, i takt med at mejerierne i Hobro og Christiansfeld sender nye mælkekartoner ud.
De nye kartoner indføres i løbet af efteråret/vinteren 2012/13 på alle Arlas mælkeprodukter, og der vil således være en overgang, hvor man kan støde på begge typer kartoner i butikkerne.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.