Tyskland får egen plads i topledelsen

Læs tid
2 min
Publiceret
11 januar 2012
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Opbygningen af et tysk kernemarked er et af de absolut vigtigste punkter i Arlas koncernstrategi 2015. Derfor er den aktuelle organisationsændring en strategisk milepæl – og samtidig et kraftigt signal til landmænd, kunder og konkurrenter i Tyskland om, at Arla nu øger både tempoet og tilstedeværelsen i den tyske mejeribranche. Med Hansa-Milch fusionen og købet af Allgäuland-Käserien er Arla nu det syvende største mejeriselskab i Tyskland, og målet er at komme i top 3.

”Vi har brug for en stærk organisation, der kan se og udnytte alle muligheder for vækst gennem øget salg, opkøb og fusioner. Den skal kunne integrere nuværende og kommende forretningsenheder. Det er nu, vi lægger grunden til det fremtidige tyske kernemarked, som vi har store forventninger til, og derfor er jeg glad for, at Tim Ørting Jørgensen har sagt ja til at sætte sig i spidsen for opgaven,” siger adm. direktør Peder Tuborgh.

Synergier mellem Tyskland og Holland Tim Ørting Jørgensen forlader dermed sin post som direktør for Arlas internationale markeder (Consumer International) – en post han har udfyldt siden 2007. Han fortsætter som Executive Vice President i Arlas øverste koncernledelse, men nu som direktør for Consumer Germany & Netherlands og fastholder dermed også ansvaret for Holland, som også udskilles fra Consumer International.

”Der er potentiale for synergier mellem de to kernemarkeder, og det bliver min opgaven at afdække dem og udnytte mulighederne på tværs, blandt andet når det gælder produkter, produktion, distribution og innovation. Men de to lande vil fortsat være selvstændige forretningsenheder, da forbrugere, kunder og forretningsmodeller er vidt forskellige,” siger Tim Ørting Jørgensen.
Den daglige drift i Holland ledes stadig af Senior Vice President Andrew Simpson, og den hollandske organisation i øvrigt er ikke påvirket af den aktuelle organisationsændring.

Organisation skal nu på plads Den nye tyske organisation, der får base i Düsseldorf, skal nu bygges op, så den kan være køreklar 1. januar 2012.
”På et år er Tyskland gået fra at være et eksportmarked for Arla til at være et selvstændigt marked med fem mejerier og forventninger om øget vækst. Så vi har brug for at opbygge en selvstændig organisation, som kan håndtere indvejning af mælk, markedsføring, salg, finans, HR og strategiudvikling for hele Tyskland,” siger Tim Ørting Jørgensen.

Posten som øverste chef for Consumer International overtages af Finn S. Hansen, der indtil nu har været Senior Vice President for Mellemøsten og Nordafrika. Han flytter således hjem fra Dubai og træder ind i Arlas koncernledelse, som fremover består af ti personer.
Tim Ørting Jørgensen bevarer fortsat ansvaret for det kinesiske joint-venture Arla Mengniu for at bevare de relationer, som han har opbygget til samarbejdspartnerne i Mengniu.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663