Arla på vej mod flere ejere i Storbritannien

Læs tid
3 min
Arla på vej mod flere ejere i Storbritannien
Publiceret
30 august 2013
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arlas bestyrelse foreslår nu, at den britiske leverandørgruppe Arla Foods Milk Partnership (AFMP) bliver fuldgyldige ejere i Arla Foods fra 1. januar 2014. Målet er yderligere at styrke mejeriselskabet. Arlas repræsentantskab skal tage stilling i oktober.

Andelsmejeriet Arla Foods kan fra 1. januar 2014 vokse med 1.600 britiske mælkeproducenter. Dermed vil Arla have op mod 14.000 ejere i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Luxembourg.

Arla Foods Milk Partnership (AFMP) er en leverandørgruppe, der allerede i dag leverer mælk til Arla i Storbritannien, og gruppen ejer en mindre del af Arlas britiske forretning. Arla og AFMP offentliggjorde allerede i foråret, at der var forhandlinger i gang om medejerskab.

"Vi har gennem årene haft et godt samarbejde med AFMP, og de seneste fem-seks år har AFMP ikke bare udtrykt ønske om med-ejerskab, men også vist en klar vilje til at blive ejere og løfte det ansvar, der følger med. I Arlas bestyrelse er vi overbeviste om, at det vil styrke Arla meget at få AFMP med ind i ejergruppen," siger formanden for Arla Foods, Åke Hantoft.

Over to år koster det i alt AFMP-landmanden i alt 7,5 pence per liter leveret mælk at få adgang til Arla

"Den investering er de klar til at gøre. Det skyldes, at Arla og AFMP helt grundlæggende har samme syn på fremtiden: Vi mener, at et landmandsejet andelsselskab i vækst kan give os som mælkeproducenter størst sikkerhed og tryghed fremover," siger Åke Hantoft.

Formanden for AFMP, Jonathan Ovens siger:

"Det er en enestående mulighed for at blive medejere af et af Europas største og mest fremtidsorienterede landmandsejede mejeriselskaber. Arlas mission er at skabe størst mulig værdi for sine landmænds mælk og samtidig sikre deres vækstmuligheder. Selskabets historie viser en vilje til at udvikle sig globalt, og jeg er ikke i tvivl om at Arla lever og ånder sin mission. Selskabet er ejet af landmænd, drevet af landmænd, for landmænd. Som britiske landmænd har vi samme interesser som de landmænd, der allerede er ejere i Arla Foods amba," siger Jonathan Ovens.

Stabilitet og muligheder
Arlas årlige indvejning vil i første omgang ikke blive større, da Arla allerede køber AFMP-landmændenes mælk. Men aftalen vil øge Arlas stabilitet og muligheder i det britiske marked, og det er vigtigt, forklarer Arlas administrerende direktør Peder Tuborgh.

"Arlas strategi er baseret på vækst, og vejen til vækst er mere mælk. Der skal mælk til for fortsat at kunne møde kunderne, vokse sammen med dem og være effektive. Alt dette er en forudsætning for at kunne være en stabil partner for vores ejere og betale dem en stærk mælkepris. Det gælder ikke kun for Arla i Storbritannien, men for hele selskabet, at en stabil råvareforsyning er afgørende for vores muligheder for at skabe vækst og lønsomhed," siger Peder Tuborgh.

Én britisk ejergruppe
I forbindelse med AFMP-aftalen sættes der yderligere fart på integrationen af Arla Milk Link (efter fusionen i 2012). Det foreslås således, at Arla Milk Link allerede fra regnskabsåret 2014 modtager efterbetaling, hvilket er to år før planlagt.

"De økonomiske fordele ved fusionen med Milk Link sidste år har vist sig hurtigere end beregnet i forretningsplanerne, hvilket er yderst positivt. Derfor er der basis for at fremrykke vores nuværende britiske ejeres adgang til efterbetaling og dermed synkronisere Milk Links og AFMPs aftaler på dette punkt," siger Arla-formand Åke Hantoft.

"I dag er der tre grupper af mælkeleverandører i Storbritannien: Ejere, AFMP og direkte leverandører. Vi ser en stor fordel i at skabe én ejergruppe bestående Arla Milk Link og AFMP. Dermed bliver der mere stabil mælk i selskabet og flere skuldre til at konsolidere og investere i selskabet fremadrettet," siger Hantoft.

Formanden for Arlas nuværende britiske ejere i Arla Milk Link, Johnnie Russell er enig:

"Der er tale om to vigtige skridt i udviklingen af Arla Foods i Storbritannien. Den oprindelige aftale med Milk Link havde en 3 ½ års overgangsperiode, som var forhandlet på baggrund af en historisk afstand mellem den britiske mælkepris og den europæiske mælkepris, og den afstand eksisterer ikke længere. Det britiske marked for mælk har gennemgået en meget hurtig og uforudset udvikling, som gør, at det ikke længere er nødvendigt med den lange overgangsperiode."

Russell ser frem til at skabe én britisk ejer-gruppe, hvis det besluttes at optage AFMP som ejere:

"Det vil styrke Arlas position i Storbritannien, hvor vi bliver det klart største og vigtigste landmandsejede mejeriselskab. Vi bliver en samlet landmandsgruppe, hvis formål er sammen med de øvrige ejere at videreudvikle det som er et af verdens førende mejeriselskaber," siger Johnnie Russel.

Den videre proces
Arla er et andelsselskab, og de endelige beslutninger vedrørende medlemskab til AFMP og efterbetaling til Arla Milk Link træffes af mælkeproducenterne i Arlas repræsentantskab i oktober. AFMP-medlemmerne skal herefter tage individuel stilling til deres fremtid senest 15. november.

Fakta
• Arla Foods Milk Partnership: 1.250 mælkeproducenter og 1,6 mia. kg mælk. Ejer i dag 3,15 % af Arlas britiske forretning.
• Arla Milk Link: 1.500 medlemmer og 1,3 mia. kg mælk.
• Arla Foods i alt (2012): 12.250 ejere og 10,4 mia. kg mælk

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663