Arla giver ikke-bindende bud på egyptisk mejeri

Læs tid
1 min
Arla giver ikke-bindende bud på egyptisk mejeri
Publiceret
11 september 2014
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla giver et ikke-bindende bud på aktiemajoriteten i det børsnoterede Arab Dairy Products Company (ADPC.ca), som har hovedsæde tæt på Kairo. Hvis selskabet viser sig at være sundt og solidt, vil Arla med købet blive blandt de 5-6 største mejeriaktører i Egypten.

En såkaldt due diligence fase går nu i gang, hvor Arla efter at have givet det ikke-bindende bud på op til 100 procent af aktierne kan få en detaljeret indsigt i de følsomme dele af Arab Dairy’s forretning, som ikke kan læses i en årsrapport.

”Vores bud er ikke bindende, men bliver nu officielt, fordi Arab Dairy er børsnoteret. Selskabet ser ud til at passe godt til vores ambitioner i Egypten, og nu skal vi ned i detaljerne, før vi beslutter et egentligt køb,” siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, som er ansvarlig for Arlas forretning i Mellemøsten og Afrika.

Det interessante ved Arab Dairy er, at selskabet har en stærk position i både detail og food service, hvilket passer godt med Arla’s fokus på netop disse salgskanaler. Købet kan give Arla en placering blandt de 5-6 største mejeriaktører i Egypten og en markedsandel på 13-15 procent i ostekategorierne.

Følgende kendetegner Arab Dairy:

  • Omsætning: DKK 508 millioner i 2013
  • Salgsvolumen: 43.000 tons mejeriprodukter i 2013
  • Nummer 1-4 positioner i flere af de store kategorier, primært feta-lignende ost, smelteost og gul ost
  • Største varemærke: Panda
  • Otte distributionscentre og 125 distributionsbiler, der dækker hele landet
  • Produktionskapacitet på 80.000 tons på nyere anlæg 50 km uden for Cairo - med jord til en eventuel udvidelse

”Arab Dairy’s lokale produktion er baseret på rekombinering, hvor mælkepulver tilsættes vand og herefter forarbejdes til ost. Ca. 80 procent af mælkepulveret er importeret til Egypten. Så der er potentiale for at anvende ejermælk i værdiforædlede produkter, som vi kan afsætte på et marked i vækst,” fortæller Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Fakta om Egypten:

Et land i vækst Egypten er et af de største mejerimarkeder i Mellemøsten og Nordafrika, som har meget tilfælles, når det gælder mejeriforbrug. Der bor op imod 90 millioner mennesker, og befolkningstallet er ligesom købekraften stigende. Samtidig går forbrugerne nu i stor stil væk fra at spise mejeriprodukter, der er fremstillet hjemme eller i nabolaget, til at spise produkter, som er fremstillet og pakket på et mejeri og købt i en butik.

Læs mere om Arab Dairy på www.arabdairy.com

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663