Branderup Mejeri omlægges til et mozzarella-mejeri

Læs tid
1 min
Branderup Mejeri omlægges til et mozzarella-mejeri
Publiceret
01 april 2014
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla investerer ca. 80 millioner DKK i en ombygning af det danske Branderup Mejeri. Mejeriet skal fremover ikke længere producere gul ost men mozzarellaost, og samtidig udvides kapaciteten fra 18.000 ton til 25.000 ton om året.

Omlægningen af produktionen er i tråd med de vækstambitioner, som Arla har sat i sin koncernstrategi 2017. Der er gode vækstmuligheder for mozzarella på mange af Arlas markeder – især i Kina, Mellemøsten og Rusland, der er tre af Arlas strategiske vækstmarkeder uden for EU.

”Efterspørgslen efter mozzarellaost er stigende. Og vi forventer os især meget af det kinesiske marked, hvor fast food industrien i disse år vokser hurtigt. De kinesiske forbrugere efterspørger for eksempel mozarellaost til pizzaer, og vi ser muligheder både i at levere til fødevareindustrien og detailhandlen,” siger Jais Valeur, der er koncerndirektør med ansvar for Arlas globale produktion og produkter.

Øget kapacitet
Med investeringen opnår Arla en samlet kapacitet på 100.000 ton mozzarellaost om året. Der produceres i dag 75.000 tons på Rødkærsbro Mejeri i Danmark, men mejeriets maksimale kapacitet er nået. Arla mærker dog fortsat en stigende efterspørgsel, og det er baggrunden for at omlægge produktionen på Branderup Mejeri. Der vil blive produceret 25.000 tons på Branderup Mejeri, når omlægningen er gennemført.

Mejeriets nuværende produktion af hård gul ost flyttes til andre mejerier. En del af produktion vil blive flyttet til andre Arla-mejerier som det danske Taulov Mejeri, mens en anden del allerede er ved at blive flyttet til Arlas mejeri i Sonthofen i Sydtyskland.

Klar til højsæsonnen i 2015
Ombygningen af Branderup Mejeri kommer til at foregå i vinterhalvåret 2014/2015, da mælkeindvejningen traditionelt set er lavere i denne periode. Det betyder, at Branderup Mejeri forventes at være klar til at producere mozzarellaost, når mælkeindvejningen topper i 2015.

Ombygningen af mejeriet kræver en detaljeret planlægning af eksempelvis produktionen og mælkeindvejningen. Og så kræver den, at medarbejderne er omstillingsparate.

”Det bliver en omvæltning for medarbejderne, og omlægningen kræver, at vi er omstillingsparate. Men jeg har tiltro til, at vi kommer godt igennem processen,” siger Henrik Jessen, der er mejerichef på Branderup Mejeri.

Branderup Mejeri har i dag ca. 80 medarbejdere, og Arlas forventning er, at investeringen i mejeriet kan langtidssikre det nuværende antal arbejdspladser på mejeriet.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663