Pressemeddelelse

Første søndag i advent er julens store bagedag

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

60 pct. af de danske husstande bager deres egne småkager til julen, og den største bagedag er nu på søndag, som er første søndag i advent. Det afslører Arla i en ny forbrugerundersøgelse, som samtidig viser, at end ikke tidens hotteste madtrends får lov at ændre ved den gamle jul: Favoritsmåkagen er vaniljekransen, og der skal rigtigt smør i.

Julen står for døren, og på søndag tændes det første lys i adventskransen. For mange danskere betyder første søndag i advent også opsmøgede ærmer, meldrysset bord og masser af smør. En ny forbrugerundersøgelse fra Arla viser nemlig, at den dag flest danskere – 20 pct. – forventer, at der skal bages julesmåkager derhjemme, netop er første søndag i advent.

Vaniljekransen storhitter
Favoritterne til årets store bagedag er velkendte klassikere. I 61 pct. af de bagelystne danske hjem laver man vaniljekranse i december, hvilket gør den smørsprøde småkage til julens mest populære bagværk. I Nordjylland, som er den mest vaniljekranse-elskende landsdel, er det faktisk hele 73 pct., der vil bage den lille kage med hul i. På andenpladsen kommer brunkagen, som 52 pct. vil bage, mens pebernødden med 37 pct. vinder snævert over jødekagen som den tredje mest populære julesmåkage.

”Når det kommer til julen, er vi danskere meget traditionsbundne,” fortæller Tove Færch, leder af Karolines Køkken, der gennem mere end 50 år har leveret opskrifter og madlavningsråd til danskerne, og fortsætter: ”Det kommer især til syne i vores valg af bagværk, hvor de aktuelle madtendenser, som præger madlavningen i hverdagen, ikke får lov til at ændre på julens velkendte og flere hundrede år gamle småkageopskrifter. Det ser vi også tydeligt, når danskerne søger på opskrifter på Karolines Køkkens hjemmeside. I december sidste år var både vaniljekransen og jødekagen på top 10 over de mest søgte opskrifter. Der var over 32.000 søgninger på vaniljekranse og flere end 38.000 på jødekager.”

Ingen skal røre julesmørret
Smør skal der til, hvis det står til danskerne. Fedtstoffavoritten til bagning af julens småkager er nemlig rigtigt smør, som flertallet af danskere i analysen mener giver den bedste smag i julesmåkager. Og det er også en af grundene til, at smørsalget næsten fordobles i december, hvilket Arlas egne salgstal dokumenterer.

”Der er forskel på hverdag og fest. Og især til jul sparer vi ikke på smagsoplevelsen i bagværket. Det betyder, at smørret får en mere fremtrædende rolle, end vi er vant til i hverdagen. Men det skal der også være plads til med god samvittighed, når det kun er en kortere periode. Hvis man spiser godt og varieret mellem nytår og jul, kan man godt tillade sig lidt forkælelse mellem jul og nytår,” siger Tove Færch.

Regionale traditioner og forskelle
Der er også regionale forskelle på danskernes foretrukne julesmåkager. Hvor vaniljekransen er favorit blandt nordjyder, københavnere, sjællændere og vestjyder, så foretrækker sønderjyder, østjyder og fynboerne fx at bage brunkager. Ser man på pebernødderne, bliver de bagt mest af vestjyder og østjyder (56 pct.) og mindst af nordsjællænderne (19 pct.). Det er desuden tydeligt, at pebernødderne er et hit hos børnefamilierne. 49 pct. af børnefamilierne bager nemlig de små runde kugler, mens det for resten af danskerne kun gælder for 34 pct.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 13.500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt(kun journalister/presse)

Åse Andersson
Primær kontaktperson

Åse AnderssonPressechef

Presseansvarlig i Danmark (kun henvendelser fra pressen).

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPR-chef, Arla Danmark

Theis Brøgger
Primær kontaktperson

Theis BrøggerKommunikationsdirektør

Globalt ansvarlig for koncernkommunikation i Arla.

Download Billeder & Videoer