Fusion mellem Walhorn og Arla er nu godkendt af konkurrencemyndighederne

Læs tid
1 min
Fusion mellem Walhorn og Arla er nu godkendt af konkurrencemyndighederne
Publiceret
30 juni 2014
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Fusionen mellem EGM Walhorn og Arla Foods er nu godkendt af de relevante konkurrencemyndigheder. Fusionen træder i kraft pr. 1. august 2014.

Med godkendelsen på plads forbereder Arla sig nu på at byde velkommen til nye andelshavere fra Belgien, Tyskland og Holland, hvor EGM Walhorns nuværende andelshavere bor.

Efter fusionen vil Arla ejes af 13.500 andelshavere. For første gang vil Arla dermed have hollandske medlemmer, og det betyder, at Arla har andelshavere i syv forskellige Nordeuropæiske lande.

Arlas koncerndirektør for Centraleuropa, Tim Ørting Jørgensen, glæder sig over godkendelsen, som vil øge Arlas forretning og aktiviteter på de centraleuropæiske markeder.

”Vi er glade for at få grønt lys til fusionen, og vi er klar til at byde vores nye andelshavere og kolleger fra Walhorn velkommen. Fusionen vil give nye mulighed, ikke kun for vores virksomhed i form af et øget udbud af mælk, men det skaber også en platform for øget eksport til vækstmarkeder uden for EU. Vi er parate til at begynde integrationsprocessen og ser frem til at skabe den størst mulige værdi for den nye forretning,” siger Tim Ørting Jørgensen.

EGM Walhorn er et andelsselskab ejet af 795 mælkeproducenter i Belgien (426), Tyskland (317) og Holland (52). Virksomheden har en årlig omsætning på 239 mio EUR og indsamler mælk fra sine medlemmer, der sælges til mejeriet Walhorn AG, som EGM Walhorn ejer i fællesskab med den privatejede mejeri-virksomhed Lactalis. EGM Walhorns samarbejde med mejeriet vil forblive uændret efter fusionen.

Som et kooperativ er Arla Foods ejet af 13.500 mælkeproducenter (inkl. Walhorns 795 mælkeproducenter) i syv forskellige lande: Storbritannien, Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Luxembourg og nu også Holland, som et resultat af fusionen. Arlas kernemarkeder er Storbritannien, Sverige, Tyskland, Danmark, Finland og Holland. I 2013 udgjorde Arlas salg af mejeriprodukter, til kunder og forbrugere i hele verden, 73.6 mia. danske kroner.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663