Arla hæver øko-tillægget

Læs tid
2 min
Arla hæver øko-tillægget
Publiceret
02 februar 2015
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla forventer et øget salg af økologiske mejeriprodukter i de kommende år, og derfor hæver det landmandsejede selskab øko-tillægget med 2 eurocent pr. kilo mælk fra 2. marts 2015 til de økologiske andelshavere i Danmark, Sverige, Storbritannien og Centraleuropa.

Arla skal fortsat kunne drive og udvikle det økologiske mejerimarked. Den ambition bekræftede Arlas bestyrelse på et møde i sidste uge, hvor bestyrelsen også bekræftede, at øko-tillægget fortsat skal være baseret på balancen mellem udbuddet af økologisk mælk og behovet for økologiske mælkeprodukter.

På den baggrund har Arlas ledelse besluttet at øge det tillæg, som de økologiske andelshavere i Danmark, Sverige, Storbritannien og Centraleuropa får pr. kilo indvejet mælk. Øko-tillægget hæves med 2 eurocent pr. kilo mælk med effekt fra den 2. marts 2015 (svarende til 14,9 danske øre), og for de danske andelshavere betyder det, at øko-tillægget stiger til i alt 69,93 danske øre pr. kilo mælk.

"Vi har en klar ambition om at drive og udvikle det økologiske marked for mejeriprodukter i Europa. Det er en god forretning for alle vores andelshavere, når vi sælger flere økologiske produkter, og med vores voksende salg af økologi både i og udenfor Europa forudser vi et behov for mere økologisk mælk i de kommende måneder og år. Derfor hæver vi øko-tillægget nu," siger vice-adm. direktør i Arla Foods, Povl Krogsgaard.

"Det globale mejerimarked er generelt under pres lige nu – og det gælder såvel detailhandel som industrisalg. Vi er klar over, at det har kostet indtjening hos vores andelshavere, både de konventionelle og økologerne. Men situationen understreger kun det øgede behov for at tjene så meget som overhovedet muligt på produkter, som rummer nogle særlige eller ekstra værdier for forbrugerne. Der er de økologiske varer vigtige, og vi er nødt til at sikre, at vi har tilstrækkeligt med økologisk mælk for at drive vores forretning fremad til gavn for alle vores andelshavere," siger Povl Krogsgaard.

Yderligere rekruttering overvejes
I løbet af de kommende måneder vil Arla analysere det eventuelle fremtidige behov for at rekruttere flere økologiske mælkeproducenter, men her og nu forventes det øgede tillæg at føre til en stigning i produktionen hos Arlas nuværende økologiske andelshavere.

"Det er stadig for tidligt at sige, om vi har brug for at rekruttere flere økologiske landmænd, og i givet fald i hvilke lande. Vi vil fortsætte med at øge salget af økologiske produkter på adskillige markeder, og vi ser nøje på vores forsyningskæde for at analysere, hvor vi har brug for mere øko-mælk fremover. Men helt overordnet vil vi få brug for mere økomælk i fremtiden for at støtte væksten i salget," siger Povl Krogsgaard.

Procedure for øko-tillæg på plads
Arlas bestyrelse har også besluttet, at det økologisk tillæg skal fastlægges af ledelsen i januar hvert år, men følges op af kvartalsmæssige vurderinger, som vil kunne føre til justeringer mere end en gang om året. Præcis som tidligere kan økotillægget varierer fra land til land afhængigt af balancen mellem udbud og efterspørgsel.

Læs mere om Arlas vision for økologiske mejeriprodukter her

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663