Arla i samarbejde med bryggeriet Mikkeller

Læs tid
2 min
Arla i samarbejde med bryggeriet Mikkeller
Publiceret
02 maj 2015
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arlas gourmetbrand Arla Unika indgår nyt samarbejde med bryggeriet Mikkeller. Sammen lancerer de to innovative gourmet øl-oste. Et nyskabende take på traditionel co-branding, mener ekspert i fødevaretrends Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen.

To af Danmarks pionerer inden for gastronomi lancerer i dag et nyt samarbejde. Mikkeller er tidens mest hypede danske mikrobryggeri, mens Arla Unika er mejerikoncernens flagskib inden for gastronomisk innovation. Nu tager de to producenter hul på et nyt kapital – sammen. De to producenter har i fællesskab udviklet to oste, der bruger det øllets smage og teknikker. Og det samarbejde viser en ny tendens inden for fødevarevirksomheder. Det mener Louise Byg Kongsholm, trendforecaster og adm. direktør i pej gruppen - scandinavian trend institut, der blandt andet beskæftiger sig med fødevaretrends.

”Samarbejder, hvor to eller flere producenter byder ind med hver deres spidskompetencer, har længe været populært i blandt andet mode- og designbranchen. Men vi ser også flere og flere af den slags tiltag i fødevarebranchen. Det resulterer i nogle unikke produkter, som ingen af producenterne ville have kunnet udvikle på egen hånd, og det er meget interessant," siger Louise Byg Kongsholm.

Når nysgerrige smagsløg mødes

Samarbejdet mellem Mikkeller og Arla Unika udspringer af venskabet mellem Mikkellers ejer Mikkel Borg Bjergsø og osteudvikler hos Arla Unika MadsØstergaard-Clausen. De første spæde skridt til samarbejdet blev taget allerede i foråret 2014, hvor Arla Unika i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration 2014 som et forsøg præsenterede fire oste med forskellige Mikkeller-øl på ingredienslisten. Siden er samarbejdet blevet formaliseret og resulterer nu i en øl-infuced blåskimmelost med det mundrette navn Twenty Thousand Leagues samt osten Cheasy Simcoe, der bedst kan beskrives som en spiselig IPA. De to Mikkeller Arla Unika-oste lanceres i en kort periode i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration 2015, som afholdes 1.-2. maj.

”Hos Arla Unika vil vi lave verdens bedste oste. Mikkeller laver nogle af verdens bedste øl – derfor er det oplagt, at vi samarbejder. Vi tænker jo begge, at alt er muligt. Hvis vi vil have en smag, så forsøger vi at lave den. Måske virker det, måske gør det ikke – men det ved vi først, når vi prøver. I første omgang har vi lavet to oste. Så må vi se, hvad vi ellers kan finde på i fremtiden, siger Mads Østergaard Clausen fra Arla Unika.

Også Louise Byg Kongsholm kan se en fordel i samarbejdet mellem de to virksomheder.

"Arla Unika og Mikkeller er begge darlings inden for hvert deres område, så det giver fin mening, at de slår sig sammen og bruger deres individuelle forcer og viden om henholdsvis øl og ost til at skabe noget sammen. Timingmæssigt er det også et godt tidspunkt for Mikkeller. Mikkeller er et af de mest kendte mikrobryggerier, men der er kommet mange nye spillere på banen, så det gælder for Mikkeller om hele tiden at være to skridt foran de andre. Det er samarbejdet med Arla Unika et spændende eksempel på," siger Louise Byg Kongsholm.

De to oste vil være til salg i Arla Unikas butik i torvehallerne. Både Arla Unika og Mikkeller satser på at samarbejdet vil resultere i flere produkter løbende.

Fakta om Arla Unika

Arla Unika startede i 2002 i et samarbejde med danske topkokke om at levere oste til danske gourmetrestauranter. Siden er produktporteføljen udvidet – og nogle af ostene kan i dag også købes i udvalgte forretninger samt i Arla Unikas egen butik i Torvehallerne.

Fakta om Mikkeller

Mikkeller, der er kåret til et af verdens bedste bryggerier, blev stiftet i 2005. I dag findes bryggeriets øl på mere end 40 markeder. Mikkeller står også bag en række ølbarer verden over.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663