​​Arla udvikler ny skyrbaseret smoothie-mix med Joe and the Juice

Læs tid
4 min
​​Arla udvikler ny skyrbaseret smoothie-mix med Joe and the Juice
Publiceret
07 juli 2015
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Joe and the Juice har netop lanceret et nyt menukort, hvor en af nyhederne er en proteinrig ’breakfast shake’ med skyr. Den nye shake er skabt i samarbejde med Arla, som til formålet har udviklet et helt nyt produkt: en proteinrig og fedtfattigt smoothie-mix på skyr.

Et nyt menukort hos juicekæden Joe and The Juice har resulteret i et nyt og sundere mix-produkt fra Arla.

”Hos Joe and the Juice oplever vi stigende efterspørgsel på mere proteinrige alternativer til traditionelle juices og shakes. Derfor tog vi i starten af 2015 kontakt til Arla for at undersøge muligheden for at købe et sundere alternativ til den milkshake mix, vi bruger i mange af vores shakes, ” forklarer Kasper Garnell, Head of Brand Development hos Joe and the Juice.

Alternativet fandtes ikke, men henvendelsen fra Joe and The Juice blev startskuddet til en udviklingsproces, hvor Arla og Joe and the Juice har arbejdet tæt sammen for at finde frem til den helt rette smag og konsistens til den nye skyr mix.

Høje krav til smag, konsistens og proteinindhold
Kravene fra shake-eksperterne hos Joe and the Juice var først og fremmest, at produktet skulle have et højt proteinindhold, men samtidig være fedtfattigt, smage godt og fungere, når produktet blendes med frugt og grønt. Skyr mixen er i udviklingsfasen testet og justeret ad flere omgange, inden produktet kunne godkendes af Joe and the Juice og sendes videre i processen.

”Vi synes selv, at vi har fundet frem til den helt rette smag og konsistens, men vi er naturligvis meget spændte på, hvordan kunderne tager imod den nye shake. Vi har i første omgang valgt kun at introducere en enkelt variant med skyr for at teste modtagelsen. Varianten er en breakfast shake, hvor vi mixer skyrbasen med banan, avokado og ananas og serverer den med sprød granola på toppen,” fortæller Kasper Garnell.

Den nye sundere shake ’Breakfast Club’ er i første omgang kommet på menuen i samtlige af Joe and the Juices caféer i Danmark, Norge, Sverige og England.

Samarbejde giver blod på tanden hos Arla
Hos Arla er man også begejstret over samarbejdet med Joe and the Juice og resultatet af parternes udviklingssamarbejde.

”Samarbejdet har lært os en masse og samtidig udfordret os på de interne linjer til at arbejde mere agilt. For os er det jo super fedt at få kundernes direkte input og respons allerede i udviklingsfasen, så vi vil rigtigt gerne lave flere af den type samarbejder,” fortæller Britta Surland, Application Manager hos Arla Foods.

Som en del af udviklingsarbejdet har Joe and the Juice sommeren over sikret sig en eksklusiv aftale som aftager af skyr mix og samtidig forpligtet sig til at aftage en betydelig mængde skyr mix i løbet af de kommende to år. Fra uge 36 kommer produktet i salg til Arla Foodservices øvrige erhvervskunder.

Aftalen med Joe and the Juice betyder, at Arla har høje forventninger til det nye produkt.

”Nu starter vi med Joe and The Juice, men vi har store forventninger til markedet for denne produkttype, så alene i løbet af år ét forventer vi at afsætte op mod 175 ton skyr mix,” siger Britta Surland.

Foruden juicebarer, caféer og sandwichbarer, som er oplagte aftagere af skyr mixen, giver skyr-trenden Arla forventning om, at produktet også kan vinde indpas i nogle af de mange kantiner, som udgør en væsentlig del af Arla Foodservices kunder.

”Skyr mixen passer godt ind i den ’grab and go-kultur’, som er på hastig fremmarch herhjemme. I det lys kan jeg sagtens se for mig, at skyr-shakes kan vinde indpas som et sundt og nærende mellemmåltid, man nemt kan tage med fra kantinen eller servere til et møde. På den måde understøtter det nye produkt også Arlas ambitioner om at gøre en forskel på sundhedsområdet,” lyder det fra Britta Surland.

Fakta om Skyr Mix
Den nye skyr mix har en frisk yoghurtagtig smag med en smule vanilje. Produktets smag og konsistens er udviklet til at udgøre en smagsneutral og cremet base, som kan blendes med frosne bær, frugt, grøntsager og andet, der giver smag til den færdige shake. Hovedingredienserne er skyr, sukker og vanilje.

I modsætning til den populære Mathilde milkshake mix er den nye skyr mix ikke UHT behandlet. Det betyder, at produktet har en begrænset holdbarhed på cirka 30 dage og skal stå på køl, hvorimod den UHT behandlede milkshake mix kan holde sig i op til 12 måneder.

Produktet kommer som udgangspunkt ikke i salg til private.

Fakta om samarbejdet
Arla er hovedleverandør af mejeriprodukter til Joe and the Juice, herunder mælk, Mathilde milkeshake mix og den nye skyr mix.

Joe and the Juice forventer at aftage en betydelig mængde skyr mix i løbet af de kommende to år. Til gengæld har Joe and the Juice eneret til at købe skyr mix frem til uge 36, hvor produktet bliver tilgængeligt for Arla Foodservices øvrige erhvervskunder.

Fakta om Arla FoodserviceArla Foodservice er Arlas b2b-enhed, som gennem grosister leverer et bredt udvalg af mejeriprodukter til flere end 20.000 professionelle køkkener i Danmark.

Arla Foodservice omsætter for cirka 1 mia. DKK årligt og har en ambition om at bidrage aktivt til udvikling af kundernes forretning.

Fakta om Joe and the Juice
Joe and the Juice har i øjeblikket 50 caféer i Danmark. Målet er 55-60.

Kæden ekspanderer desuden kraftigt til Norge, Sverige og Storbritannien, hvor de pt. har henholdsvis 18, 16 og 8 caféer. Målet er 30 cafeer i både Norge og Sverige og yderligere 8 i Storbritannien i løbet af den kommende 12 måneder.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663