Danskerne sløjfer de sociale pauser

Læs tid
2 min
Danskerne sløjfer de sociale pauser
Publiceret
27 april 2015
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Danskerne er dårlige til at holde pauser i hverdagen. Det viser en ny undersøgelse fra Analyse Danmark. Men en arbejdsdag uden pauser er som at spise uden at tygge maden, mener arbejdspsykolog Einar Baldursson.

Der er intet som en lille pause i hverdagen, hvor man giver sig selv tid til at slappe af og få tankerne væk fra arbejdet for en kort tid. Fem minutter er alt, der skal til, for at skabe et åndehul, hvor vi kan slappe af og bare være.

Alligevel viser en ny undersøgelse af danskernes pausekultur, som Analyse Danmark har foretaget for Riberhus, at fire ud af 10 danskere mener, at de holder for få pauser i deres hverdag. Faktisk svarer hele 55%, at de holder færre end tre pauser i løbet af en dag - inklusiv frokostpause og toiletture. Og det er ikke godt nok mener arbejdspsykolog Einar Baldursson fra Aalborg Universitet. Det er nemlig vigtigt at tage sig tid til det, man laver – også når man holder pause.

”Pausen er en fornyelse og en fordøjelse i vores hverdag. Hvis vi glemmer at holde pauser, svarer det til at spise mad uden at tygge den. Vi har brug for at fordøje vores arbejde og mærke det fællesskab, vi er en del af på arbejdspladsen. Ikke bare af humanistiske grunde, men det er en del af vores menneskelighed”, siger Einar Baldursson.

Ego-pauserne sejrer
Ifølge Einar Baldursson er danskerne blevet mindre sociale på arbejdspladserne. Det underbygges af undersøgelsen fra Analyse Danmark, som viser, at danskerne bruger mange af arbejdsdagens pauser med øjnene rettet mod skærmen. For eksempel svarer 29%, at de tjekker sociale medier, mens 28% tjekker nyheder i deres pauser. Einar Baldursson opfordrer danskerne til at bruge pauserne rigtigt og til at tilbageerobre de sociale pauser.

”Mange arbejdspladser har mere eller mindre besluttet, at pauserne hører et andet årti til. Mange steder er holdt op med at drikke kaffe sammen, og det sociale samvær erstattes med mails. Men det sociale fællesskab med kollegerne i pauserne er meget vigtigt for, at vi trives på arbejdet”, siger Einar Baldursson.

Til gengæld fejler danskernes arbejdsmoral ikke noget. Knap 3 ud af 4 svarer nemlig, at de prioriterer at give sig god tid til de opgaver, de løser på arbejdet eller studiet.

Tag en pause
For at sætte fokus på værdien af gode pauser skyder Riberhus sommeren i gang med sloganet ”tag en pause”. Fra april til oktober besøger Riberhus derfor en lang række byer med det simple budskab om at stoppe op og nyde hverdagens små glæder. Det kan man blandt andet gøre efter et besøg i den omrejsende Riberhus ostevogn, som gør stop i 75 byer henover de kommende måneder.

Fakta:
Analysen bygger på svar fra 1064 danskere i alderen 18-56 år og er foretaget i marts 2015 af analyseinstituttet Analyse Danmark for Riberhus.

Riberhus er et registreret varemærke under Arla Danmark.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663