Pressemeddelelse

​Ny mælkekarton skærer 20 pct. af CO2-udledningen

Arla.Web.Core.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla lancerer Danmarks første grønne mælkekarton. Den nye karton er fremstillet af organiske materialer som træ og biologisk restaffald og udleder 20 procent færre klimagasser end traditionelle kartoner. Dermed kan Arla sammen med forbrugerne årligt reducere CO2-udledningen med 336 tons.

Siden 2005 har Arla mindsket virksomhedens CO2-udledning med mere end 12 procent. Og nu tager andelsmejeriet næste skridt og lancerer markedets mest bæredygtige mælkekarton. Den nye grønne karton er fremstillet af naturlige materialer, herunder biologisk restaffald eller 2. generationsbiomateriale og i overvejende grad FSC-certificeret træ. Materialerne er både brugt til kartonerne, ligesom at overfladebelægning, gevind og låg er produceret af fornybar plast.

”Hvert år køber danskerne 193 mio. kartoner med forskellige Arla-produkter. Så sammen med forbrugerne kan vi gøre en grøn forskel, der batter, når vi introducerer en mere bæredygtig karton. Det er vores motivation. Og derfor er jeg også rigtigt glad for, at vi nu kan præsentere en grøn karton og dermed skærer hele 20 procent af CO2-udledningen sammenlignet med de typiske kartoner på hylderne,” siger Tomas Pietrangeli, landechef i Arla Danmark.

Kartonens låg og overfladebehandling er de vigtigste faktorer til at mindske klimaaftrykket. Låget på de nye grønne kartoner medfører en CO2-reduktion på 36 procent sammenlignet med et traditionelt låg. Den nye karton bliver introduceret med Arlas Øko Harmonie-serie, og andelsmejeriet forventer, at det vil føre til en samlet klimabesparelse på 336 tons CO2:

”I første omgang hælder vi den økologiske enliters Harmonie-serie på den nye grønne karton. Koblingen mellem økologi og miljørigtig emballage er nemlig lige for. Når vi starter med vores Harmonie-produkter, introducerer vi altså en karton, der er miljørigtig fra inderst til yderst,” fortæller Tomas Pietrangeli.

Arla vil reducere CO2-udledning med 25 procent
Den grønne karton er led i Arlas ambition om at fremstille de mest bæredygtige mejeriprodukter i verden. På klimaområdet er målet, at andelsmejeriets udledning af CO2 i 2020 skal være reduceret med en fjerdedel i forhold til 2005. Arla ser bæredygtige kartoner som et væsentligt skridt på vejen:

”Vi arbejder henimod, at alle Arlas mælkekartoner senest i 2020 er lavet af udelukkende fornybare materialer. Og vi har ikke tænkt os at stoppe der. Så vi kommer også til at kigge på, hvordan mælkekartoner kan blive en del af affaldssorteringen, så vi undgår spild af pap, der har masser af mil i sig endnu,” siger Tomas Pietrangeli.

Arla introducerer i uge 36 den nye emballage på den økologiske enliters Øko Harmonie-serie, som omfatter skummet-, mini-, let-, sød-, og kærnemælk. Produkterne får i samme ombæring et nyt design.

Faktaark

  • Fra uge 36 får Arla Øko Harmonie-serien nyt design. Serien omfatter skummet-, mini-, let-, sød- og kærnemælk.
  • Arla Øko Harmonie overgår til en grøn mælkekarton, som er en miljørigtig karton, der er fremstillet af organiske materialer, herunder FSC-certificeret træ og biologisk restaffald – også kaldet 2. generationsbiomaterialer. Nogle af lågene på de nye kartoner fortsætter dog med at være 1. generationsbiomateriale.
  • Den nye karton er produceret af fornybare råvarer. Det betyder, at både karton, overfladebelægning, gevind og låg er alle mere miljøvenlige.
  • Den nye grønne karton vil mindske Arlas CO2-udledning fra mælkekartoner med 20 procent og dermed bidrage til at opnå en mere bæredygtig brug af jordens ressourcer.
  • Frem til 2020 arbejder Arla med at reducere hele virksomhedens CO2-udledning med 25 procent sammenlignet med 2005.
  • Arla Øko Harmonie er et registreret varemærke

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt(kun journalister/presse)

Åse Andersson
Primær kontaktperson

Åse AnderssonPressechef

Presseansvarlig i Danmark (kun henvendelser fra pressen).

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPR Manager, Arla Danmark

Theis Brøgger
Primær kontaktperson

Theis BrøggerKommunikationsdirektør

Globalt ansvarlig for koncernkommunikation i Arla.

Sponsor henvendelser
Primær kontaktperson

Sponsor henvendelserFør du kontakter os om sponsorater, vil vi gerne bede dig om at læse mere om vores sponsorpolitik på http://www.arla.dk/kontakt/sponsor/

Download Billeder & Videoer