​Arla gør status på ansvarligheden i 2015

Læs tid
2 min
​Arla gør status på ansvarligheden i 2015
Publiceret
24 februar 2016
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Sundhedsfordelene ved mælk samt landemændenes ejerskab af Arla er to emner, der står højt på dagsordenen i Arlas dialog med omverdenen. Disse og andre temaer indgår i Arlas CSR rapport 2015, som også indeholder vurderinger fra fire eksterne eksperter.

Som en ansvarlig fødevareproducent ønsker Arla at spille en aktiv rolle i løsningen af globale udfordringer og i opfyldelsen af FN’s bæredygtighedsmål, der blev præsenteret i 2015.

”I 2050 vil der være ni milliarder mennesker på jorden. Det kan man vælge at bekymre sig over – eller begynde at handle på,” skriver adm. direktør i Arla, Peder Tuborgh, i sit forord til Arlas CSR rapport for 2015.

Godt på vej til at reducere CO2-udledning med 25 procent
CSR rapporten, der beskriver, hvordan Arla lever op til sit sociale, etiske, miljømæssige og økonomiske ansvar, viser, at Arla fortsætter med at udvikle sig på en bæredygtig måde. Trods øget produktion er det lykkedes Arla at reducere sin miljøpåvirkning med 16 procent sammenlignet med niveauet i 2005. Men Arla fortsætter med at holde fokus på målet, som er at mindske miljøpåvirkningen med 25 procent i 2020.

”Vores ejere er blandt de bedste i verden, når det handler om at reducere udledningen af drivhusgasser pr. kilo mælk, og vores strategi for bæredygtig mælkeproduktion skal hjælpe dem med at styrke deres miljøindsats yderligere,” lyder det fra Peder Tuborgh i rapporten.

Eksperter tager ordet
Som et nyt element i rapporten kommenterer fire eksterne eksperter på Arlas evne til at arbejde ansvarligt.

Majken Schultz, professor i ledelse på Copenhagen Business School og International Research Fellow ved Center for Corporate Reputation på Oxford University, reflekterer over Arlas handlinger inden for en række områder, herunder gennemsigtig ledelsesstruktur og virksomhedens positive bidrag til samfundet.

Bruce German, der er professor og direktør for Foods for Health Instituttet ved UC Davis i Californien og førende mejeriforsker, giver sin vurdering af, hvad Arla kan gøre for at hjælpe forbrugere med at leve sundere.

Lena Tham, Senior Advisor ved WWF Sverige, som igennem flere år har været Arlas primære kontaktperson i WWF, evaluerer Arlas fremgang, når det kommer til biodiversitet og indkøb af ansvarligt produceret soja til kvægfoder.

Allan Lerberg Jørgensen, afdelingsleder for menneskerettigheder og udvikling ved Institut for Menneskerettigheder, kommenterer på Arlas indsats for at sikre menneskerettigheder både på hjemmemarkeder og på fjerne markeder i udviklingslande.

Blandt de øvrige emner, der analyseres i Arlas nye CSR-rapport 2015 er:

• Arlas arbejde i forhold til FN’s bæredygtighedsmål
• Arlas standspunkt i mælkedebatten
• Omkostningerne ved Arlas miljøbelastning
• Mere end 250 workshops i Storbritannien, der hjælper Arlas landmænd med at beskytte miljøet og fremme effektiviteten
• Samarbejdet mellem fagforeningerne og Arla
• Arlas menneskerettighedsprocesser og hvordan de sættes på prøve.

Du kan læse og download Arlas nye CSR rapport 2015 på www.arla.com/csrreports

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663