Arla indgår internationalt partnerskab om bæredygtighed og sundhed
- Læs tid
- 4 min
- Publiceret
- 07 marts 2016
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla indgår nu et partnerskab med det internationale non-profit initiativ, EAT. EAT arbejder for at forene forskere, organisationer, politikere og virksomheder, så vi bliver i stand til at brødføde verdens befolkning på en sund og bæredygtig måde – også når der i 2050 er mere end 9 mia. mennesker på kloden. I EAT indgår andre store virksomheder, organisationer og forskningsinstitutioner som Harvard og Berkeley. Samarbejdet skal nu udmøntes i konkrete projekter.
Inden vi skriver 2050, vil der være mere end 9 mia. mennesker i verden. Det stiller enorme krav til, hvordan vi indretter vores samfund globalt, så vi kan sikre mad til alle mennesker på en bæredygtig måde. Og så denne mad bidrager til verdens befolknings sundhed. Det er baggrunden for EAT, der blev etableret som et globalt non-profit initiativ i 2013. EAT samler forskere, organisationer, politikere og virksomheder om at finde nye løsninger i krydsfeltet mellem fødevarer, sundhed og bæredygtighed.
”Arla er en af verdens førende producenter af mejeriprodukter og derfor en central spiller, når det handler om at finde løsninger, der kan sikre mad til flest mulige mennesker produceret på en måde, som tærer mindst muligt på jordens ressourcer. Det handler altså på én gang om at være i stand til at brødføde jordens voksende befolkning – hvilket i sig selv er en kæmpemæssig udfordring – og samtidig skabe sundhed gennem fødevarer, der er produceret bæredygtigt. Det kan kun ske, hvis verdens fødevareproducenter er med om bord, og derfor er vi utroligt glade for, at Arla nu indgår et partnerskab med EAT,” siger Gunhild A. Stordalen, initiativtager og direktør for EAT.
Samarbejdet med EAT bygger videre på Arlas arbejde med bæredygtighed og sundhed
Arla har i en årrække arbejdet målrettet med bæredygtighed i hele kæden fra landmænd over produktion og transport til forbrugere. Siden 2005 har Arla reduceret den samlede klimapåvirkning med 16 % – på trods af en væsentligt øget produktion. Eksempelvis bruges der nu 100 % bæredygtig soja i køernes foder, og sidste år introducerede Arla en ny grøn mælkekarton fremstillet af organiske materialer som træ og biologisk restaffald, og som udleder 20 procent færre klimagasser end traditionelle kartoner. Alene den grønne karton betyder, at Arla sammen med forbrugerne årligt kan reducere CO2-udledningen med 336 tons. Målet er, at andelsmejeriets udledning af CO2 i 2020 skal være reduceret med en fjerdedel i forhold til 2005.
Desuden arbejder Arla løbende med reduktion af salt, sukker og fedt i virksomhedens produkter. Eksempelvis har Arla alene i Danmark lettet sine yoghurter med mere end 500 tons sukker over de seneste to år, og i løbet af de seneste syv år er saltindholdet i den klassiske Danboost reduceret med 11 %. For nylig har Arla lanceret en samlet sundhedsstrategi, der skal påvirke forbrugernes fødevarevaner i en sundere retning.
”Netop partnerskaber er en central del af Arlas sundhedsstrategi, for de sundhedsudfordringer, som verden står over for, kan vi kun løse i fællesskab. Og her vil vi som fødevareproducent også gerne tage et medansvar for at finde bæredygtige løsninger. Uanset om det drejer sig om underernæring i udviklingslande eller overvægt i den vestlige verden. Derfor er det nye samarbejde med EAT en naturlig forlængelse og videreudvikling af vores arbejde med sundhed og bæredygtighed,” fortæller Hanne Søndergaard, CMO og ansvarlig for innovation og Marketing hos Arla Foods. Hun fortsætter:
”Overordnet set består partnerskabet mellem Arla og EAT af tre elementer: At Arla kan trække på EATs internationale indsigt og viden, at Arla kan bidrage til EAT med erfaringer og løsninger fra Arlas praktiske erfaring med sundhed og bæredygtighed, og endelig skal EAT og Arla gennem fælles projekter bidrage til at udvikle ny viden og nye løsninger, der kan fremme bæredygtig fødevareproduktion og bidrage til øget sundhed hos verdens voksende befolkning.”
Næste skridt bliver at udmønte samarbejdet i konkrete projekter, der fx tager udgangspunkt i Arlas sundhedsstrategi, der bl.a. sætter fokus på bedre madvaner.
Fakta om EAT og Arlas samarbejde med EAT
- Arla har indgået et partnerskab med det internationale non-profit-netværk/initiativ, EAT.
- EAT arbejder for at forene forskere, organisationer og virksomheder, så vi bliver i stand til at brødføde verdens befolkning på en sund og bæredygtig måde – også når der i 2050 er mere end 9 mia. mennesker på kloden. I EAT indgår andre store virksomheder, organisationer og forskningsinstitutioner som Harvard og Berkeley.
- Overordnet set består partnerskabet mellem Arla og EAT af tre elementer:
- At Arla kan trække på EATs internationale indsigt og viden.
- At Arla kan bidrage til EAT med erfaringer og løsninger fra Arlas praktiske erfaring med sundhed og bæredygtighed.
- Og at EAT og Arla gennem fælles projekter skal bidrage til at udvikle ny viden og nye løsninger, der kan fremme bæredygtig fødevareproduktion og bidrage til øget sundhed hos verdens voksende befolkning.
Læs mere om EAT på: www.eatforum.org
Eksempler på Arlas arbejde med bæredygtighed og sundhed
- Både inden for bæredygtighed og sundhed arbejder Arla efter 2020-strategier.
- På bæredygtighedsområdet omfatter strategien:
- Bæredygtig mælkeproduktion, fx via bæredygtigt foder, bedre ressourceudnyttelse og uddannelse af landmænd
- Klima, fx mål om 25 % reduktion af drivhusgasser i forarbejdning, transport og emballage i 2020
- Energi og vand, fx mål om brug af 50 % vedvarende energi på produktionsfaciliteterne i 2020
- Nulspild,fx mål om 100 % genanvendelig emballage i 2020
- Status inden for bæredygtighed er blandt andet, at Arlas samlede klimapåvirkning med 16 % sammenlignet med niveauet i 2005 – på trods af en væsentligt øget produktion.
Læs mere om Arlas arbejde med bæredygtighed på: www.arla.dk/om-arla/vores-ansvar/
Læs mere om Arlas arbejde med sundhed på: www.arla.com/company/healthy-living/our-health-strategy
For yderligere information, kontakt venligst:
Dag Hvaring, Senior Director Partnerships, EAT
Tel.: +47 9015 3848, Email: dag@eatforum.org
Erik Aasheim, Communications Director, EAT
Tel.: +47 4022 4747, Email: erik@eatforum.org
Jonas Søndergård, Global Senior PR Manager, Arla Foods
Tlf.: + 45 9131 3874, Email: Jonas.Soendergaard@arlafoods.com
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.