Karolines Køkken vil hjælpe danskerne med at bruge råvarerne i køleskabet

Læs tid
4 min
Karolines Køkken vil hjælpe danskerne med at bruge råvarerne i køleskabet
Publiceret
26 september 2016
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Hvert år smider danske husstande 260.942 tons madvarer ud (1). Det er især grøntsager, frugt og flydende mejeriprodukter som mælk og fløde, der ryger i skraldespanden. Det viser en ny undersøgelse fra Karolines Køkken. Men det er sund fornuft at bruge rester fra madvarer, som du allerede har i køleskabet i stedet for at købe nyt. Det mener Karolines Køkken, der er klar med en løsning på problemet. Initiativet hedder Tøm Køleskabet og kan fås gratis i Karolines Madklub.

47 kilo (2). Så stor en mængde madvarer smider hver enkelt dansker i skraldespanden hvert år. Det svarer til, at hver dansk familie på fire hver dag tager en pakke hakket oksekød og smider direkte i skraldespanden. Hos seks ud af ti danskere ryger madvarer i skraldespanden på ugentlig basis, mens tallet stiger til knap syv ud af ti hos de unge. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Karolines Køkken gennemført af Epinion. Men det er synd, for madvarerne kan i langt de fleste tilfælde bruges i nye retter, lyder det fra Karolines Køkken.

”Det er både sund fornuft og god madøkonomi at bruge resterne fra køleskabet i stedet for at købe nyt. Faktisk smider hver familie mad ud for over 7.000 kr. hvert år (3). Så der er også penge at spare i husholdningen ved at blive bedre til at bruge alle råvarerne,” fortæller Kristian Spaabæk, Brand Manager hos Karolines Køkken. Og fortsætter:

”Vi oplever, at danskerne ofte mangler inspiration til, hvordan de fx skal få brugt de sidste rester af grøntsagerne og den sidste slat fra mejeriprodukterne. Og netop her kan Karolines Køkken med vores mere end 4.000 opskrifter være til hjælp. Derfor har vi udviklet en ny funktion i Karolines Madklub, der giver forslag til hvilke retter, du kan lave, baseret på de ting, du allerede har i køleskabet.”

Den nye funktion i Karolines Madklub hedder Tøm Køleskabet og er gratis. Her kan du indtaste hvilke madvarer, du har i køleskabet. Så kommer Karolines Madklub med forslag til opskrifter, som indeholder flest mulige af de ingredienser, du allerede har. Og viser dig, hvor tæt du er på at have alle ingredienserne til opskriften. Hvis der mangler et par ingredienser for at lave retten, kan du via Karolines Madklub samtidig sende en indkøbsliste på sms til den, der skal købe ind.

Grøntsager, frugt og mælk ryger oftest i skraldespanden

De råvarer, danskerne oftest smider ud, er grøntsager, frugt og rester fra flydende mejeriprodukter som mælk, cremefraiche og fløde. Det er til gengæld sjældent, at rødt kød, fjerkræ og fisk ryger i skraldespanden. Under fem pct. af danskerne smider kød og fisk ud. Og det er der en helt naturlig forklaring på:

”Kød og fisk er fortsat hovedingrediensen, når de fleste danskere planlægger et måltid. Og derudover kommer kød og fisk ofte i pakninger, der passer til mængden du bruger i ét måltid. Derfor får man automatisk brugt det hele modsat fx en pose gulerødder, hvor du ofte bruger et par stykker, eller en madlavningsfløde, hvor du måske ikke bruger en hel karton ad gangen,” siger Kristian Spaabæk og fortsætter:

”Den nye funktion i Karolines Madklub indeholder opskrifter med de madvarer, danskerne typisk har på hylderne i køleskabet. Med Tøm Køleskabet bliver det derfor lettere at få brugt alle madvarerne i køleskabet, samtidig med at du bliver inspireret til nye retter og en mere varieret kost.”

Derfor smider danskerne madvarer ud

Danskerne smider madvarer ud i mange situationer. Knap halvdelen af danskerne smider madvarer ud, hvis grøntsager er blevet slatne, eller når den sidste salgsdato er passeret. Godt fire ud af ti danskere smider brød og kager ud, hvis de er blevet tørre, mens frugten ryger i skraldespanden, hvis den er runken. Endelig smider hver fjerde dansker madvarerne ud, når der kun er en lille rest tilbage af en madvare.

”Vi bider især mærke i, at madvarerne ryger i skraldespanden, fordi danskerne ikke når at få dem brugt, mens de er bedst. Det er en skam. Med det nye initiativ i Karolines Madklub vil vi bidrage til, at danskerne smider mindre mad i skraldespanden og i stedet får glæde af råvarerne i velsmagende retter,” siger Kristian Spaabæk.

1 Kilde: Forbrugerrådet Tænk: https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/mad-og-indkoeb/vi-spilder-mad-milliarder

2 Kilde: Forbrugerrådet Tænk: https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/mad-og-indkoeb/vi-spilder-mad-milliarder

3 Ifølge tal fra Landbrug og Fødevarers rapport ”Madspild i Danmark – et overblik over undersøgelser og igangværende projekter om madspildet i Danmark” fra 2015.

Om undersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på 1.009 webinterviews indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 23. august til 28. august 2016. Resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i forhold til køn, alder, uddannelse og region.

Nøgletal fra undersøgelsen

  • 59 pct. af danskerne smider madvarer ud mindst én gang om ugen. Hos de unge stiger tallet til 67 pct.
  • Mænd og kvinder smider lige hyppigt madvarer ud. Både hos mænd og kvinder er det 59 pct., der smider madvarer ud mindst én gang om ugen.
  • Top 5 over råvarer, der ofte smides ud:
  1. Grøntsager (36 pct.)
  2. Frugt (29 pct.)
  3. Flydende mejeriprodukter som fx mælk, cremefraiche, yoghurt og fløde (24 pct.)
  4. Æg (6 pct.)
  5. Faste mejeriprodukter som fx ost og smør (6 pct.)
  • 53 pct. af danskerne smider rester fra tilberedte måltider ud.
  • Top 5 situationer, hvor danskerne smider madvarer ud:
  1. Når grøntsager er blevet slatne (48 pct.)
  2. Når madvarer har passeret sidste salgsdato (45 pct.)
  3. Hvis brød eller kager er blevet tørre (38 pct.)
  4. Hvis frugt er blevet runkent (37 pct.)5.Hvis der kun er lidt tilbage af en madvare (24 pct.)

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663