Pressemeddelelse

Ny økologisk mejeriserie sætter fokus på stor smag

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

De store smagsoplevelser er ikke kun reserveret til restaurantbesøg. Den nye økologiske mejeriserie ESSENS fra Arla Unika vil løfte det gastronomiske niveau inden for mejeri og opfordre danskerne til at smage endnu bedre efter de mange nuancer i råvarerne. Serien består af seks produkter – blandt andet kefir, fløde 50 % og dobbeltsyrnet smør.

Når aftensmåltidet skal tilberedes derhjemme, handler det om gode smagsoplevelser frem for noget andet. Det svarer knap halvdelen af danskerne i en ny befolkningsundersøgelse, som Arla har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. En ny mejeriserie, ESSENS fra Arla Unika, giver nu danskerne endnu større mulighed for at skabe store smagsoplevelser på hverdage såvel som i weekender.

Serien udspringer af Arla Unika, som er kendt for sine gourmetoste udviklet til danske topkokke. Med den tunge innovationsarv i ryggen har Arla nu udviklet en kvalitetsmejeriserie, som er skabt på naturens præmisser for at levere stor smag. Serien byder blandt andet på den fermenterede mælkedrik, kefir, som er fremstillet på en base af årstidsmælk med et naturligt fedtindhold på 3,5-4,5 %. Kefirkornene giver den et utal af smagsnuancer, en fyldig viskositet og den perlende fornemmelse, der har givet den tilnavnet ’mælkens champagne’.

”Med ESSENS fra Arla Unika har vi haft fokus på at skabe en økologisk mejeriserie, som fastholder den store smag fra naturens side. Vores fuldfede fløde har eksempelvis noter af blomst og honningmelon samt vanilje og en anelse kokos. Det er en meget intens smagsoplevelse, som kommer frem, hvis man tager sig tid til at smage godt efter,” siger brand manager Line Holmen.

Hvor ESSENS er en gastronomisk mejeriserie primært bestående af friskvarer gjort tilgængelig i MENY-butikker landet over, er Unika fortsat Arlas gastronomiske fyrtårn med specialoste og mejerieksperimenter, som er særligt udviklet til topkokke og serveret på Michelin-restauranter.

Vi går efter de gode smagsoplevelser – men glemmer at tale om dem
Smag er også helt central, når det daglige aftensmåltid skal tilberedes. Knap seks ud af ti danskere siger nemlig, at smag er det vigtigste for deres madoplevelse, når de spiser aftensmad derhjemme. Alligevel taler blot hver ottende om, hvad maden egentlig smager af, under aftensmåltidet.

”Med ESSENS vil vi opfordre danskerne til at involvere sig i den smagsoplevelse, som et måltid bør være. Vi skal smage godt efter og sætte ord på, hvad måltidet, mælken og fløden smager af,” siger brand manager Line Holmen. Hun suppleres af sensoriker Lisbeth Ankersen, der fortæller, at det at tale om madens smag netop kan være en måde at intensivere smagsoplevelsen:

”Alle sanser er i brug, når vi spiser. Det er ikke kun smag og duft, men også farve, form, konsistens og lyden, når vi tygger, som spiller ind i den samlede smagsoplevelse. Alene med vores duftesans opfanger vi tusindvis af dufte og aromastoffer, som har indflydelse på den smagsoplevelse, vi får. Når vi fokuserer på, hvad vi smager og dufter, øges vores bevidsthed om det, og vi får samlet set en mere intens smagsoplevelse. Og det er faktisk først, når vi får sat ord på, at vi kan fastholde smagsoplevelsen og dele den med andre. Smag skal opleves personligt, men det bliver meget mere interessant, når vi kan dele oplevelsen med hinanden.”

ESSENS fra Arla Unika er tilgængelig i MENY-butikker og Arla Unikas butikker i Aarhus og København fra uge 35. Forhandlerliste kan findes på www.arla.dk/essens.

Læs mere om ESSENS fra Arla Unika på www.arla.dk/essens, www.facebook.com/arlaessens og www.instagram.com/arlaessens og om Lisbeth Ankersen på www.innovaconsult.dk.

Produkterne fra ESSENS fra Arla Unika
ESSENS fra Arla Unika består af økologiske mejeriprodukter, og friskvarerne er mærket med Dyrenes Beskyttelses dyrevelfærdsmærke. ESSENS sælges i MENY-butikker samt i Arla Unikas egne butikker i Torvehallerne i København og Klostergade 20 i Aarhus.

Årstidsmælk
Vi lader mælken være, præcis som den er. Fedtindholdet varierer med årstiden, og derfor svinger fedtprocenten i mælken fra 3,5-4,5 %. Årstidsmælken er økologisk mælk, der smager af mere. Vejl. udsalgspris 11,95 kr.

Kærnemælk
Vi syrner skummetmælk og fermenterer den med mesofile kulturer ved tilpas lav temperatur. Essensen er en kærnemælk, som giver en aromatisk og mild smagsoplevelse. Vejl. udsalgspris 12,95 kr.

Kefir
Vi fermenterer økologisk årstidsmælk med kefirkultur. Resultatet er en aromatisk mælkedrik med en fløjlsblød konsistens og en perlende fornemmelse. Vejl. udsalgspris 18,95 kr.

Fløde
Vi skummer fløden og stopper først, når den er på 50 % fedt. Det høje fedtindhold skaber en fløde med stor smag og cremet skum. Vejl. udsalgspris 16,95 kr.

Digekrone
Digekrone er skabt af mælk fra køer, der græsser nær Vadehavet, hvor blæsten trækker havsalt ind over markerne. Herefter lagrer den i min. 35 uger. Essensen er en fast ost med en duft af ristede nødder og en mild, fyldig smag med noter af frugt og karamel. Vejl. udsalgspris 59,95 kr.

Saltet smør
Vi har taget os rigtig god tid til at kærne fløden, ladet smørret hvile i 48 timer, æltet det igen og syrnet det én gang mere. Til sidst har vi tilsat knasende sydesalt fra Læsø. Vejl. udsalgspris 18,95 kr.

Om undersøgelsen
Analysen baserer sig på i alt 1.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 16. til 25. juli 2016. Resultaterne er baseret på et repræsentativt udsnit af befolkningen, og her er eventuelle skævheder udlignet ved en efterfølgende vægtning i forhold til køn, alder, region og uddannelse.

  • Hvad fokuserer du på, når du tilbereder aftensmaden? At få gode smagsoplevelser ud af måltiderne (44 %), at måltiderne varierer (43 %), at måltiderne er nemme at lave (40 %)
  • Hvad er det vigtigste for din madoplevelse, når du spiser aftensmad derhjemme til daglig? At maden smager af meget (59 %), at maden er sund (49 %), at maden dufter godt (28 %).
  • Når du spiser aftensmåltider med andre hjemme hos dig selv, hvad taler I så om? Hvilke planer I har for de kommende dage (46 %), arbejde eller skole (44 %), venner eller familie (43 %), hvordan maden smager (30 %), hvad maden smager af (12 %), eller hvordan den er tilberedt (12 %).

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPR-chef, Arla Danmark

Download Billeder & Videoer