Økologi boomer i danske kantiner og storkøkkener
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 18 april 2016
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Økologien er i vækst, og ikke kun hos forbrugerne. Også offentlige og private storkøkkener efterspørger økologiske mejeriprodukter som aldrig før. Det understreger nye salgstal fra Arla, der er den største leverandør af økologiske mejeriprodukter til den danske foodservicesektor. Lige nu rekrutterer Arla mælkebønder, der vil omlægge til økologi, så virksomheden også i fremtiden kan forsyne markedet med økologiske mejeriprodukter.
I går afholdtes den årlige Økodag, hvor økologiske malkekøer landet over blev lukket ud på græs, hvor de efter reglerne skal blive hele sommerhalvåret. Står det til Arla, kommer der i de kommende år endnu flere køer, der går på græs fra midten af april. Lige nu oplever Arla nemlig en stor stigning i efterspørgslen efter økologiske mejeriprodukter – både på nationalt, europæisk og globalt plan. Arla har derfor et mål om at øge produktionen af økologisk mælk med 25 procent senest i 2017.
Og nye salgstal fra Arla, der er den største leverandør af økologiske mejeriprodukter til den danske foodservicesektor, understreger, at interessen for økologi rækker længere end de private husholdninger.
Arlas salg af økologisk mælk, ost, smør og andre mejeriprodukter til storkøkkener voksede således med mere end 15 procent fra 2014 til 2015. Og de foreløbige tal for 2016 tyder på, at udviklingen fortsætter med fuld kraft.
”Næsten en tredjedel af vores salg til kantiner er i dag økologisk, mens vores samlede salg af økologi til danskerne i dag udgør 15-20 pct. Omvendt var markedsandelen af økologiske fødevarer i detailhandlen sidste år på 8 pct. Det offentlige Danmarks ambition om mere omlægning til økologi i offentlige storkøkkener har bestemt været med til at drive udviklingen. Vi oplever dog også rigtig stor interesse for økologi i private storkøkkener fx kantiner i virksomheder, hvor det at kunne fremvise det økologiske spisemærke er en måde at profilere sig på over for nuværende og fremtidige medarbejdere,” siger Ole Hagen, der er ansvarlig for Arlas salg til foodservicesektoren. Han bemærker, at det særligt er salget af økologiske mejeriprodukter til kantiner og syge- og plejesektoren, der er steget.
Mål om mere økologisk mælk
Og ifølge Arla får de danske storkøkkener rig mulighed for at skifte flere mejeriprodukter ud med økologiske varianter i de kommende år.
”For et år siden besluttede vi at åbne for rekruttering af mere økomælk med et mål om at indveje 150-200 millioner kilo mere øko-mælk årligt i Danmark og Nordtyskland frem mod 2017. Allerede et år senere er vi i dag meget tæt på at være i mål. Interessen blandt vores landmænd har været rigtig stor, og vi har indtil videre indgået aftaler, der samlet set repræsenterer 108 millioner kg mælk, men tilbudt kontrakter for i alt 151 millioner kilo økomælk. Aftalerne er primært indgået med nuværende, konventionelle Arla-landmænd, som vil omlægge til økologi. Det betyder, at vi kan fortsætte udviklingen af flere økologiske mejeriprodukter, og også i fremtiden være i stand til at efterkomme markedets efterspørgsel,” lyder det fra Jakob Knudsen, der er landechef i Arla Danmark.
Nemt at omlægge storkøkkener
I dialogen med kantiner og andre storkøkkener oplever Arla generelt, at mange kantineledere i dag er bevidste om økologi og har et ønske om mere økologi i køkkenet. En del tøver dog stadig med at satse på økologi, fordi de frygter, at det vil medføre øgede omkostninger. At omlægge til økologi behøver dog ikke at koste mere. Arla Foods har siden 2012 løbende afholdt gratis workshops, hvor blandt andre køkkenprofessionelle i de offentlige kantiner får inspiration og værktøjer til at arbejde sig frem mod mere økologi inden for det eksisterende budget:
”Man kan komme langt med små greb. Ved at omlægge køkkenets mejeriprodukter, basisgrønt og kornprodukter til økologi, kan man typisk nå op på mellem 30 og 60 procent økologi, og vænner man sig til at gå efter sæsonens råvarer, er man allerede nået langt,” siger Ole Hagen.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.