​Solidt regnskab i en hård periode

Læs tid
4 min
​Solidt regnskab i en hård periode
Publiceret
26 august 2016
Kontaktpersoner:
Skrevet af

I en periode, hvor alle europæiske mejeriselskaber har kæmpet med overproduktion af mælk i Europa har Arla forbedret forretningens kvalitet og lønsomhed. Arlas strategiske salg af varemærke-produkter steg med 6,1 procent i første halvår af 2016, men faldende markedspriser i Europa har påvirket koncernens samlede omsætning negativt.

Udsigterne for andet halvår af 2016 er positive. Arla fastholder forventningerne til helårresultatet og forventer forbedringer i mælkeprisen til sine landmænd.

Voksende mælkemængder i Europa satte markedspriserne under pres i første halvår af 2016, hvor de globale mælkepriser nåede det laveste niveau i mange år.

Arlas omsætning i første halvår af 2016 udgjorde 4,9 milliarder EUR, hvilket er et fald på 5,3 procent i forhold til første halvår af 2015.

I første halvår af 2016 steg Arlas samlede mælkeindvejning med 1,9 procent til 7,2 milliarder kg, og til trods for den øgede mælkemængde formåede selskabet at sende den ekstra mælk ud gennem de mest lønsomme salgskanaler; detailhandlen og foodservice.

"I et meget vanskeligt marked fortsatte vi med at forbedre kvaliteten af vores forretning ved hele tiden at forfølge den strategiske retning, vi har udstukket. Vores mejerier har været effektive med hensyn til at forarbejde 119 millioner kg ekstra mælk fra andelshaverne, og vores kommercielle teams på alle markeder har solgt mælken gennem produkter til detailhandlen og foodservice i stedet for gennem mindre lønsomme industriprodukter. Dette er afgørende i en tid, hvor Arla og vores ejere fortsat er udfordret af den globale markedsnedgang," siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Gode resultater i kanaler med god indtjening
Væksten i den volumendrevne omsætning fra strategiske varemærke-produkter var på 6,1 procent i første halvdel af 2016 sammenlignet med 3,1 procent i samme periode sidste år. Væksten var dermed dobbelt så stor som for private label produkter.

Væksten blev skabt af varemærket Arla® (stigning på 5,0 procent), Lurpak® (stigning på 7,6 procent) og understøttede varemærker som Puck® (stigning på 10,2 procent), mens Castello® faldt en smule i første halvdel af året (ned med 0,7 procent).

"Væksten i vores varemærker er i tråd med forventningerne. Vores internationale forretning har i høj grad bidraget til dette, primært som følge af øget salg i Afrika syd for Sahara, Kina og Sydøstasien. I Europa, hvor nogle markeder er præget af private label produkter, er væksten i vores varemærker også fortsat på trods vanskelige markedsvilkår. I en tid hvor priserne på verdensmarkedet nedbringer vores samlede omsætning, er vores strategiske varemærke-produkter afgørende, fordi de styrker kvaliteten af vores salg gennem bedre markedspositioner og øget lønsomhed i tråd med vores strategi, Good Growth 2020," siger CFO i Arla Foods, Natalie Knight.

Øget overskud
Arlas nettoresultat for første halvår blev et overskud på 124 millioner EUR svarende til en overskudsandel på 2,5 procent af omsætningen (ekskl. gevinst fra salg af virksomheder), sammenlignet med 2,3 procent i samme periode sidste år.

I selskabets strategi, ’Good Growth 2020’, indgår ambitionen om at reducere de samlede omkostninger med 400 millioner EUR inden 2020. Effektiviseringsprogrammet blev skudt i gang i starten af 2016, og selskabet forventer at opnå de første 100 millioner EUR i besparelser, allerede inden udgangen af året.

Arla har i første halvår af 2016 omstruktureret sin organisationen og sagt farvel til 500 funktionærer. Det er sket for i endnu højere grad at drive en fælles agenda på tværs af funktioner og zoner, hvilket øger samarbejdet, skaber synergier og styrker markedspositionerne. Selskabet forventer at se de første effekter af dette i løbet af andet halvår af 2016 og at opnå årlige besparelser på omkring 35 millioner EUR fra 2017 og frem.

Arlaindtjeningen afspejler det hårde marked
De vanskelige vilkår på det nuværende globale marked for mejeriprodukter afspejles i Arlaindtjeningen, som blev 30,0 EUR-cent/kg for første halvdel af 2016.

"Den svære markedssituation har påvirket vores evne til at beskytte mælkeprisen til vores ejere, som har lidt under konsekvenserne af overproduktionen af mælk i Europa. Ikke desto mindre klarer vi os bedre end vores internationale konkurrenter. For helåret forventer vi at ligge i den høje ende af vores peer-gruppe mål, som er indeks 103-105," siger Natalie Knight.

"Den kraftige markedsnedgang i de seneste to og et halvt år har været en øjenåbner for mange. Efter min mening understreger den vanskelige markedssituation de styrker, der ligger i at være et internationalt mejeriandelsselskab. Vi satser ikke al vores mælk på ét marked eller på et snævert produktudvalg, og i et svært marked har vi betalt en mælkepris, der ligger over vores internationale konkurrenters. Jeg er sikker på, at vores strategi vil fortsætte med at gavne Arlas ejere i de kommende år," siger bestyrelsesformand i Arla Foods, Åke Hantoft.

Frasalg af datterselskabet Rynkeby Foods
I maj 2016 indgik Arla en aftale om at sælge datterselskabet Rynkeby Foods A/S, som har en årlig omsætning på 130 millioner EUR og 200 medarbejdere. Rynkeby var den sidste af Arlas aktiviteter uden for kerneforretningen, og det betyder, at selskabet nu kan fokusere udelukkende på mejeri-forretningen.

Rynkeby blev solgt med virkning fra maj 2016, og frasalget har givet en gevinst på 120 millioner EUR (salgsprisen er ikke oplyst). Gevinsten er ikke medregnet i nettoresultatet af ordinær drift for første halvår.

Positive forventninger til andet halvår af 2016
Arla forventer, at omsætningen for hele året vil ligge i intervallet 9,5 – 9,8 milliarder EUR, og overskuddet forventes ved slutningen af året at nå det opstillede mål, som er 2,8 – 3,2 procent af omsætningen.

"Vi ser en positiv tendens i anden halvdel af 2016 med aftagende mælkeproduktion i Europa og stigende priser. Dette vil være en kærkommen udvikling for Arla og for vores andelshavere. Vi har allerede annonceret den første stigning i acontoprisen til vores landmænd med virkning fra september, og vi forventer en bedring i markedssituationen hen imod slutningen af året. Vores resultater i anden halvdel af 2016 afhænger af vores evne til fortsat at realisere Good Growth 2020-strategien og derigennem øge mælkeprisen til vores hårdt pressede ejere," siger Peder Tuborgh.

Du kan downloade hele koncernens halvårsrapport 2016 på www.arla.com/investor

Arla forventer at offentliggøre sit årsregnskab for 2016 den 22. februar 2017.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663