​Arla Foods styrker sin strategiske forretning i Sydøstasien med ny joint venture-aftale

Læs tid
2 min
​Arla Foods styrker sin strategiske forretning i Sydøstasien med ny joint venture-aftale
Publiceret
22 december 2017
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods har netop indgået en joint venture-aftale med PT Indofood CBP Sukses Makmur Tbk ("ICBP"), som er en af Indonesiens førende virksomheder indenfor dagligvarer og mejeriprodukter.

Sydøstasien er et strategisk vigtigt vækstområde i Arla Foods' strategi, Good Growth 2020, og selskabet tager nu endnu et skridt mod en udvidelse af sin forretning i regionen. Den nyligt indgåede joint venture-aftale med ICBP skal øge Arla Foods' tilstedeværelse på det indonesiske marked.

"Vi glæder os over at have indgået samarbejde med ICBP, som har stor erfaring med mejeriprodukter og desuden har et omfattende FMCG-distributionsnetværk i Indonesien med adgang og relationer til de vigtigste forhandlere. Gennem samarbejdet med ICBP kan vi nu tilbyde vores kvalitetsprodukter inden for mejerisektoren til flere indonesiske forbrugere," udtaler koncerndirektør for Arla Foods' internationale forretningsaktiviteter Tim Ørting Jørgensen.

Axton Salim, direktør for ICBP, siger:
"Vi glæder os over muligheden for at indgå dette samarbejde med Arla Foods, som er et af verdens stærkeste mejeriselskaber. Dette samarbejde understøtter vores eksisterende mejerivirksomhed i Indonesien."

Største marked i Sydøstasien
Med en befolkning på over 250 millioner mennesker, hvoraf 50% er under 30 år, udgør Indonesien det største marked for næringsrige mejeriprodukter i Sydøstasien.

"Indonesien er et vigtigt marked, hvis man skal lykkes med sine forretningsambitioner i Sydøstasien. Efterspørgslen efter mejeriprodukter stiger, og vi tror på, at vi kan tilbyde de indonesiske forbrugere de mejeriprodukter, de har brug for som led i en sund og varieret kost. Vi ser frem til samarbejdet med Indofood og til at lancere flere af vores produkter på markedet fremover," siger Tim Ørting Jørgensen.

Det nye joint venture-selskab hedder Arla Indofood Sukses Makmur. Aktiesammensætningen i joint venture-selskabet bliver 50 % plus 1 aktie i selskabet, som ejes af Arla Foods, og 50 % minus 1 aktie, som ejes af ICBP. Joint venture-selskabet skal varetage salg, distribution og produktion af mejeriprodukter.

Der vil ikke blive offentliggjort oplysninger om produktportefølje, produktion og lanceringsdatoer på nuværende tidspunkt.

Om Arla Foods
Arla Foods er en international mejerivirksomhed, der ejes af 11.200 mælkeproducenter i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de stærkeste aktører på det internationale marked for mejeriprodukter med en bred vifte af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Castello® og Puck® er en del af Arla-familien.

Om PT Indofood CBP Sukses Makmur Tbk
ICBP er en anerkendt og førende spiller på markedet for brandede forbrugsvarer. ICBP opererer inden for forskellige forretningskategorier, herunder nudler, mejeriprodukter, snacks, krydderier, ernæring samt særlige fødevarer og drikkevarer. Derudover driver ICBP en emballagevirksomhed, der producerer både fleksibel emballage og bølgepapemballage, som kan understøtte virksomhedens vigtige aktiviteter yderligere. ICBP leverer hverdagsløsninger til forbrugere i alle aldre på tværs af markedssegmenter og har omkring 40 førende brands, hvoraf mange har en betydelig markedsposition i Indonesien, og virksomheden har igennem årtier opbygget en stor tillid og loyalitet blandt mange millioner forbrugere. Størstedelen af ICBPs produkter kan købes i hele Indonesien. Med moderselskabets omfattende distributionsnetværk kan ICBP leve op til markedets høje krav om effektiv og rettidig levering.
ICBPs forretningsaktiviteter understøttes af mere end 50 fabrikker i Indonesiens største forretningsområder. Det bringer virksomheden tættere på de markeder, hvor efterspørgslen er, og sikrer friske produkter til forbrugerne. Derudover står ICBP's produkter på hylderne i mere end 60 lande rundt omkring i verden.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663