Arla vil øge salget af økologiske mejeriprodukter med 50 pct.
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 25 marts 2017
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Danske forbrugere har verdensrekord i økologi. Men der er fortsat stort potentiale for at øge mængden af økologiske fødevarer i de danske hjem. Det mener Arla, der er klar med en ny strategi for økologi. Målet er at øge salget af økologiske mejeriprodukter i Danmark med 50 pct. Inden for de næste tre år.
Danske forbrugere efterspørger økologi som aldrig før. Ifølge nye tal fra det schweiziske forskningscenter Fibl har danske forbrugere verdensrekord i forbrug af økologi. En af de kategorier, hvor danskerne køber mest økologi, er mejeri. Men de seneste fem år er salget af økologiske mejeriproduktet stagneret. Det står i skærende kontrast til salget af økologisk frugt og grønt, der er steget med hele 28 pct. fra 2014 til 2015.
Det har fået Arla – verdens største økologiske mejeri – til at søsætte en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med ikke mindre end 50 pct. de næste tre år.
Bredt udvalg af økologi og større tilgængelighed
Midlet til målet er at brede økologi bredt ud i hele landet og gennem innovation at sikre et attraktivt, økologisk udvalg på tværs af mejerikategorierne. Dertil kommer en stærkere branding af Arlas økologiske produkter.
”Vores ambition er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien – altså bidrage til, at endnu flere forbrugere får mulighed for at vælge et endnu bredere udvalg af økologiske produkter. Derfor arbejder vi hele tiden på at udvikle nye produkter, tilbyde en større tilgængelighed af økologiske produkter i detailhandlen og for at sikre, at vores økologiske produkter er tydeligt differentieret på hylderne i supermarkedet,” siger Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark og fortsætter:
”På trods af, at mejeri er en af de kategorier, hvor mange danskere vælger økologien til, er væksten stagneret de seneste fem år. Det er ganske enkelt ikke godt nok, når man sammenligner med den store stigning i mængden af økologisk frugt og grønt, der ryger i danskernes indkøbskurve. Derfor vil vi skubbe på ved at få endnu flere økologiske mejeriprodukter ud på markedet.”
Vil være nummer tre på ismarkedet
I dag kommer 95 pct. af omsætningen af økologiske mejeriprodukter fra mælk og smør. For at nå målsætningen om at øge øko-salget med 50 pct. vil Arla derfor udvide volumen på markedet for økologiske mejeriprodukter gennem introduktion af nye produkter.
Arlas helt store satsning i 2017 er en stærkere tilstedeværelse på is-markedet, hvor udvalget af økologisk is i dag kun udgør fire pct. af det samlede marked. De senere år har Arla kun være til stede med nicheprodukter i form af Yoggi yoghurtis og Cheasy mælkeis. Det er derfor et naturligt skridt at tilbyde et produkt, der appellerer bredere. Det sker under det nye brand Arla ØKO Flødeis, der skal imødekomme forbrugernes efterspørgsel og styrke Arlas position på ismarkedet.
”Der er et stort potentiale for at udvide ismarkedet med økologisk is, og vores mål er at gå fra at være nummer syv til at være nummer tre på markedsandele på ismarkedet inden 2020. Lanceringen af Arla ØKO Flødeis er løftestangen til at kunne nå denne målsætning – og bidrage til at øge salget af økologiske mejeriprodukter. Samtidig imødekommer vi forbrugernes efterspørgsel efter et større udvalg af økologisk is til et prisniveau, hvor alle kan være med,” siger Jakob Knudsen.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.