Næsten hver anden dansker er immun overfor sundhedsråd

Læs tid
4 min
Næsten hver anden dansker er immun overfor sundhedsråd
Publiceret
26 juni 2017
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Aldrig før har sundhed fyldt så meget i debatten, på blogs og sociale meder, som det gør i dag. Men det betyder langt fra, at alle er optagede af sundhed. Det viser en ny kortlægning af danskernes forhold til sundhed, som deler os ind i fem sundhedsgrupper.

Sundhed har aldrig fyldt mere i mediefladen end det gør i dag. TV-programmer, sociale medier og magasiner er fyldt med gode råd til, hvordan vi skal bevæge os, og hvad vi skal spise og lade være med at spise. Men paradoksalt nok er danskerne på nogle områder mere usunde end nogensinde. Eksempelvis viser tal fra Sundhedsstyrelsen, at 47 pct. af voksne danskere er overvægtige. Og andelen af voksne danskere, der spiser en usund kost er steget de senere år ifølge DTU Fødevareinstituttet.

En ny stor undersøgelse, som Arla og Komiteen for Sundhedsoplysning, står bag, kommer nu med en del af forklaringen. Den viser, at otte ud af ti danskere forbinder sundhed med at være rask, mens sundhed for seks ud af ti handler om at have overskud i hverdagen. Men undersøgelsen viser også, at hele 43 pct. af os slet ikke lytter til sundhedsråd. Og det er et problem.

”Det er bekymrende, at en stor del af danskerne ikke kan nås med råd om sundhed. Vi er derfor nødt til at finde på nye måder at nå de danskere, som har lukket af for kommunikation om sundhed fra myndighederne, fødevarevirksomheder og detailhandlen. I Arla tror vi på, at en del af løsningen er at lave en usynlig sundhedsrevolution. At gøre det sunde valg lettere ved at udvikle nye, sundere produkter samt reducere fedt, salt og sukker i vores eksisterende produkter,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

Hvilken sundhedsgruppe tilhører du?
Den nye undersøgelse inddeler danskerne i fem sundhedsgrupper baseret på vores motivation for at leve sundt og vores holdning til sundhed. De fem sundhedssegmenter er Entusiasten (17 pct. af danskerne), Den pligtstyrede (19 pct. af danskerne), Pragmatikeren (21 pct. af danskerne), De umotiverede (27 pct. af danskerne) og Skeptikeren (16 pct. af danskerne).

For Entusiasten handler sundhed om at leve et langt og godt liv. Pragmatikeren søger efter den rette balance, mens sundhed for den Den pligtstyrede er et ideal og vejen til social accept. Men for Skeptikeren er sundhed frihed og nydelse, mens Den umotiverede slet ikke har interesse for sundhed. Det er de to sidste grupper, der udgør de 43 pct. af danskerne, der ikke lytter til sundhedsråd.

”Segmenterne viser, at danskerne er drevet af mange forskellige faktorer, når det kommer til at leve et sundt liv. Vi kan især lære af pragmatikeren, som udgør hver femte dansker. Denne gruppe har fundet en god balance i deres livsstil, hvor der er plads til nydelse og madglæde,” siger Jakob B. Knudsen.

Partnerskaber er vejen frem
Direktør i Komiteen for Sundhedsoplysning, Charan Nelander, som har været med i udarbejdelsen af undersøgelsen, er enig i, at der skal tænkes nye tanker for at nå alle danskere. Men han mener, at fødevarebranchen allerede har fat i nogle rigtige tanker.

”På fødevareområdet er der indgået partnerskaber, der skaber en usynlig forbedring af sundheden. Gennem frivilligt samarbejde i for eksempel salt- og fuldkornspartnerskaber, har vi fået rykket en masse. Det kan være svært som virksomhed at stå alene med en sundere vare, men hvis branchen går sammen, så rykker det virkelig noget. Da Arla reducerede sukkerindholdet i deres yoghurter, så spiste danskerne pludselig 500 tons sukker mindre om året, uden nogen opdagede det,” siger Charan Nelander.

Han ser gerne, at den slags initiativer spredes ud over hele fødevarebranchen.

Fakta

Om undersøgelsen
Datagrundlaget for analysen af segmenterne er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 2.000 repræsentativt udvalgte danskere i aldersgruppen 18 - 65 år i maj 2017. Undersøgelsen giver indsigt i den brede befolkning og størrelsen på stikprøven sikrer lav statistisk usikkerhed, selv når vi bryder ned og fokuserer på specifikke segmenter i befolkningen. Stikprøven er tilfældigt udvalgt blandt Userneeds Danmarkspanel med stratificering på køn, alder, region og uddannelse.

På baggrund af de 2.000 besvarelser er der foretaget en segmentering baseret på en datadrevet klyngeanalyse ud fra motiver kombineret med holdnings -og adfærdsparametre. Dette har resulteret i udformningen af i alt 5 segmenter.

Spørgeskemaet er udarbejdet i samarbejde med Arla og kvalificeret af Komiteen for Sundhedsoplysning

Nøgletal fra undersøgelsen:

  • Sundhed forbindes med et godt helbred: 79 pct. af befolkningen forbinder sundhed med at være rask. 72 pct. forbinder sundhed med fysisk velbefindende, mens 65 pct. forbinder sundhed med psykisk velbefindende.
  • Sundhed forbindes med balance og følelse af overskud: 59 pct. forbinder sundhed med at have overskud i hverdagen. 52 pct. forbinder sundhed med balance mellem krop og sind. 51 forbinder sundhed med sunde fødevarer.
  • Danskerne forbinder følgende med at spise sundt: 75 pct.: At spise varieret, 65 pct.: At spise meget grønt, 53 pct.: spise med balance mellem det sunde og det usunde.
  • 65 pct. af danskerne mener, at det er vigtigt eller meget vigtigt at spise sundt.
  • Hvorfor det er vigtigt at leve sundt: 80 pct.: for at få mere energi og overskud i min hverdag, 80 pct.: for at mindste risikoen for sygdomme.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663