​Ny rapport om Arla’s ansvarlighed i 2016

Læs tid
1 min
​Ny rapport om Arla’s ansvarlighed i 2016
Publiceret
02 marts 2017
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla har nu offentliggjort sin nye Corporate Responsibility rapport 2016, der viser, hvordan virksomheden har udviklet sig inden for ansvarlig forretningspraksis i det forløbne år.

Den nye rapport med titlen Vores Ansvar blev godkendt af Arlas repræsentantskab på et møde i Halmstad, Sverige i denne uge og er nu offentlig tilgængelig. Rapporten indeholder eksempler på Arlas CSR-aktiviteter og virksomhedens udfordringer rundt omkring i verden.

"Vores stadigt større internationale virke har indflydelse på mange lokalsamfund. Vores Code of Conduct guider vores adfærd og sikrer, at vi anvender ansvarlige forretningsmetoder, og jeg er glad for at se, hvordan vi har udviklet vores processer, så vi involverer lokale interessenter og deler viden, når vi går ind på nye markeder," skriver Arlas CEO, Peder Tuborgh, i indledningen til dette års rapport.

Arla kan berette om fremskridt inden for flere områder, herunder:

Sundhed og ernæring
Sunde, velsmagende og naturlige produkter med god næringsværdi er kernen af Arlas forretning. Indførelsen af Arla® Nutrition Criteria vil sikre, at produkter med Arla® varemærket altid indeholder en vis grad af naturlige proteiner og calcium og en begrænset mængde af fedt, tilsat sukker og salt. Rapporten giver en status på, hvor langt Arla er nået i dette arbejde.

Bæredygtig mejeriproduktion
Arla kan dokumentere, at mejeriselskabet fortsætter med at vokse på en bæredygtig måde. Trods en øget produktion har Arla reduceret sin CO2-udledning med 12,4 procent i forhold til niveauet i 2005. Arla vil fortsætte dette arbejde for at nå sit mål om at reducere klimapåvirkningen med 25 procent i 2020.

Menneskerettigheder
For at overholde FN’s retningslinjer for menneskerettigheder (UN Guiding Principles for Business and Human Rights) gennemfører Arla menneskerettighedsanalyser for at undersøge de potentielle konsekvenser, når virksomheden overvejer at gå ind på nye markeder med produkter, produktion eller partnerskaber. Disse analyser er en integreret del af Arlas ’due diligence’ processer. I 2016 blev der gennemført analyser af menneskerettighederne på flere markeder inklusiv Bangladesh, Den Demokratiske Republik Congo (DRC), Egypten og Indonesien.

Læs mere i Arlas seneste Corporate Responsibility rapport, som nu er tilgængelig på seks sprog på www.arla.com/csr

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663